Wat zoekt u:

Ruim half miljoen bezoekers Apeldoornse editie 3FM Serious Request

24-12-2017 22.30 uur

De aanwezigheid van het Glazen Huis heeft de afgelopen week geleid tot bijna een verdriedubbeling van het bezoekersaantal aan de Apeldoornse binnenstad. Locatus Data registreerde, in opdracht van het gemeentebestuur van Apeldoorn, de afgelopen week 520.000 unieke bezoekers aan de Apeldoornse binnenstad.

De twee voorgaande edities van NPO 3FM in respectievelijk Breda en Heerlen trokken elk ruim 350.000 unieke bezoekers. Aan Enschede (ruim 600.000 bezoekers in 2012) kon Apeldoorn echter net niet tippen. Het Apeldoornse Marktplein met daarop het Glazen Huis trok de afgelopen week 155.000 unieke bezoekers. De cijfers zijn nog voorlopig. In de eerste helft van 2018 presenteert de gemeente een ‘overall’ evaluatie.

Het college van B. en W. van Apeldoorn is ingenomen met deze voorlopige cijfers. “Ruim een half miljoen bezoekers. Dat is veel meer dan verwacht”, zo stelt verantwoordelijk wethouder Nathan Stukker tevreden vast. “De combinatie van het Glazen Huis en het grote podium op het Marktplein is een gouden greep gebleken. Er was constant wat te doen op het Marktplein. Dat heeft echt extra mensen naar Apeldoorn gelokt”. Stukker signaleert echter ook een keerzijde aan de populariteit van het Marktplein. “De aantrekkingskracht van het Glazen Huis en het podium maakte dat er minder animo was voor de side events op het Stationsplein en in het Oranjepark”. Stukker stelt verder vast dat Apeldoorn evenementen als deze aan kan. “Wij kunnen dit. Evenals vorig jaar bij de start van de Giro ‘d Italia hebben wij maar een handjevol klachten gehad. Dat is zeker gelet op de omvang en de impact van het evenement best bijzonder”. Nathan Stukker is tevreden over de samenwerking met de NPO en de producent BackBone. “Wij hebben echt samen opgetrokken.”

Ook burgemeester John Berends kijkt met een goed gevoel terug op de 14e editie van 3FM Serious Request. “Apeldoorn heeft zich met 600 acties voor de stille ramp echt onderscheiden. Wij zijn die warme gezinsstad die wij pretenderen te zijn. Daar ben ik trots op”. Berends roemt verder de sfeer in Apeldoorn. “Ik ben veel op straat geweest de afgelopen week. Ik proefde saamhorigheid en een sterke wil om er samen wat te maken”. Berends is ook blij met de rol van het bedrijfsleven. “Ondernemend Apeldoorn heeft zich van de beste kant laten zien. Zonder hen hadden wij dit evenement niet naar Apeldoorn kunnen halen”.

De afgelopen week voerde NPO 3FM vanuit Apeldoorn actie om verscheurde families in conflict- en rampgebieden weer samen te brengen. Wereldwijd zijn bijna 4 miljoen mensen op zoek naar hun dierbaren. Vooral in conflict- en rampgebieden als Nigeria en Congo leven miljoenen kinderen noodgedwongen gescheiden van hun ouders, broers en zussen. Met de 5.026.144 euro die de actie dit jaar heeft opgebracht kan het Rode Kruis vermiste kinderen en familieleden opsporen, het contact herstellen en hen in bijzonder gevallen thuis brengen.