Zilveren Erepenning voor wandel icoon Joop Achterkamp
De heer J.M. Achterkamp (72 jaar) heeft vrijdag 11 juli 2025 de Zilveren Erepenning van de gemeente Apeldoorn gekregen. Burgemeester Ton Heerts reikte de onderscheiding uit. Dat gebeurde tijdens de intocht van de 70e jubileumeditie van de Cantharel Internationale Vierdaagse Apeldoorn, waar de heer Achterkamp afscheid nam als bestuurslid.
Joop Achterkamp heeft zich 55 jaar als vrijwilliger waarvan 50 jaar als bestuurslid ingezet voor de wandelsport. De afgelopen jaren bekleedde hij diverse functies. Zo was hij voorzitter van het Avondvierdaagse Comité Apeldoorn. Van 1980 tot 2009 was hij voorzitter van de Oostelijke Wandelsport Bond (OWB). En van 2012 tot en met 2014 was hij bestuurslid bij de Nederlandse Wandelsport Bond (NWB). Ook was hij onderdeel van de fusiecommissie die heeft bewerkstelligd dat er sinds 2015 één wandelbond is, namelijk de KWBN (Koninklijke Wandel Bond Nederland). In 2015 was de heer Achterkamp mede-oprichter van de Stichting Internationale Vierdaagse Apeldoorn. Daarnaast was hij lid van het projectteam Apeldoornse Diabetes Challenge, gestart als onderdeel van de Nationale Diabetes Challenge van de Bas van de Goor Foundation. Vanaf 2018 is de heer Achterkamp lid van het Platform Grote Evenementen van de KWBN, met 850 wandelorganisaties en 50 000 leden.
De heer Achterkamp was 55 jaar lang een constante factor en een drijvende kracht achter veel initiatieven. In 2010 werd hij voor zijn inzet benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.