Ongevraagd advies inzake de Brede Toegang gemeente Apeldoorn

Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn

Ambtelijk secretariaat
Postbus 9033
7300 ES Apeldoorn

E: adviesraadsociaaldomein@apeldoorn.nl
T: 06-28314935

Datum: 15 december 2022
Ons kenmerk: ASDA 2022-06

Aan: College van B&W van de gemeente Apeldoorn
CC:  Pieter Guis, Els Bouwman

Betreft:  Ongevraagd advies inzake de Brede Toegang gemeente Apeldoorn

Geacht college,

Naar aanleiding van verschillende signalen die ons bereiken willen wij als Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn een ongevraagd advies uitbrengen over de toegankelijkheid van de regelingen en voorzieningen die de Apeldoornse inwoners ter beschikking staan. Wij constateren dat niet alle burgers op de hoogte zijn van de vele mogelijkheden die worden geboden (en dus niet worden aangevraagd), of als zij wel op de hoogte zijn er emotionele weerstanden zijn die een aanvraag belemmeren. In de wandelgang wordt dit benoemd als: ‘de brede toegang’.

Omdat wij begrepen dat dit onderwerp ook binnen de gemeente een punt van aandacht is hebben wij gesproken met de betreffende ambtenaren: de projectleider van ‘Ideaal’ en de trekker van ‘Samen055’. Daarbij is duidelijk geworden dat de ook gemeente voornemens is om te investeren in deze brede toegang. In aansluiting op dit gesprek komen wij tot de navolgende adviezen:

Vindbaarheid

Er wordt veel geïnvesteerd  in de “aanbodzijde” maar het is vervolgens de vraag of de “vraagzijde”, de Apeldoornse burger, hier voldoende van op de hoogte is. De gemiddelde burger zal nauwelijks geïnteresseerd zijn in het ruime aanbod van de gemeente omdat hij/zij het (nog) niet nodig heeft. Totdat hij of zij geconfronteerd wordt met vragen waarbij wel een beroep op de gemeente kan/moet worden gedaan. Eerst zal die burger dan op zoek gaan naar de mogelijkheden en een beroep doen op de gemeente. Om zo veel mogelijk burgers te bereiken en te interesseren zal er dus zeer langdurig en intensief geïnvesteerd moeten worden in de toegangsmogelijkheden die de gemeente biedt.

Wij adviseren u dan ook om meerdere jaren intensief te investeren in de “marketing” van Samen055 zodat het voor de Apeldoornse burger vanzelfsprekend wordt om met eventuele (zorg)vragen hier aan te kloppen. Maar tegelijkertijd te blijven monitoren of de wijze en vorm van het aanbod aansluit bij datgene wat de Apeldoornse burger verwacht van haar gemeente.

Vraag en aanbod

Daarnaast lijkt het erop dat er meer aanbodgericht gedacht wordt in plaats van uit te gaan van wat de inwoner nu echt nodig heeft. 

Wij adviseren u daarom bij voortduring te monitoren of de wijze en vorm van het aanbod voldoende aansluit bij datgene wat de Apeldoornse inwoner nodig heeft van de  gemeente. Dit proces kan overigens ook leiden tot een nieuw aanbod.

Bereiken van  inwoners

Maar ondanks alle marketinginspanningen zal een deel van de Apeldoornse burgers om verschillende redenen niet worden bereikt. Zonder te stigmatiseren of compleet te willen zijn wordt daarbij bijvoorbeeld gedacht aan mijders van zorg, thuislozen, mensen met een psychiatrisch verleden, statushouders, maar ook ouderen die niet willen “trekken” van de gemeente. En juist bij deze groeperingen is een (zorg)vraag en een beroep op de voorzieningen waarschijnlijk.  Naar de mening van de Adviesraad vraagt de benadering van deze Apeldoornse burgers  een kleinschalige of persoonlijke benadering. Veelal zijn deze burgers wel “ergens” bekend, bijvoorbeeld bij huisartsen, kerken of verenigingen maar wellicht ook bij buurtregisseurs of anderen. 

Wij adviseren u om deze groep inwoners met alle mogelijke middelen persoonlijk te benaderen en te betrekken bij de mogelijkheden die de gemeente hun kan bieden.  Preventie is hierin erg belangrijk en met een gerichte aanpak kunnen vragen soms eenvoudig worden opgelost.

Vertrouwen

Een aparte groep zijn de inwoners die geen vertrouwen meer hebben om iets aan te vragen, en vooral bang zijn dat ze straks alles weer terug moeten betalen, lees toeslagenaffaire. Ook al was u hiervoor niet verantwoordelijk u heeft wel een rol in de ondersteuning.

Wij adviseren de professionals goed op te leiden, of te coachen om ook deze doelgroep te kunnen bereiken en te begeleiden.

Jonge inwoners (18-, 18+)

Jongeren zijn in deze levensfase op het kwetsbaarst omdat zij voor het eerst in hun leven een beroep moeten doen op voorzieningen waarvan zij nog nauwelijks het bestaan kennen. Zij vragen om een eigentijdse, gerichte aanpak. Bijvoorbeeld door te kunnen chatten, laagdrempelige voorzieningen op plekken waar zij regelmatig komen zoals jongerencentra,  JIP, onderwijsvoorzieningen, Gigant, e.d. Deskundigheid op het gebied van de problematiek van jongeren is daarbij uiteraard noodzakelijk. 

Wij adviseren u dan ook om bij de invulling van de “Brede Toegang” expliciet en leeftijdsadequaat aandacht te geven aan de jongere van Apeldoorn.

Graag zijn wij bereid om met u de dialoog aan te gaan om de brede toegankelijkheid van de gemeentelijke voorzieningen en regelingen voor alle burgers van Apeldoorn te verbeteren.

Met vriendelijke groet,

Hans Wesselink
Voorzitter Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn

Meer informatie

Heeft u een vraag voor of over de adviesraad? De Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris. U kunt het ambtelijk secretariaat van de adviesraden bereiken op maandag, dinsdag en donderdag.

Mail: adviesraadsociaaldomein@apeldoorn.nl

Volg de adviesraad op Twitter, Facebook en LinkedIn.

Uw Reactie
Uw Reactie