Reactie op uw advies inzake de verordening bekostiging leerlingenvervoer

Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn.

T.a.v. ambtelijk secretariaat
Postbus 9033
7300 ES Apeldoorn
Postadres
Postbus 9033
7300 ES Apeldoorn
Bezoekadres
Marktplein 1
www.apeldoorn.nl
KvK 08223882

T 14 055
Doorkiesnummer
(055) 580 2954
E-mailadres
a.lubbers@apeldoorn.nl

Datum: 26 oktober 2021
Ons kenmerk: DOS 2021-050644
Uw kenmerk:. ASDA 2021-03

Betreft: Reactie op uw advies inzake de verordening bekostiging leerlingenvervoer
Beste adviesraad,

Op 27 september heeft u advies uitgebracht over de verordening bekostiging leerlingenvervoer. Als
eerste willen wij u hartelijk bedanken voor uw goede adviezen en constructieve vragen. In onderstaande
brief geven wij onze reactie op dit advies en de gestelde vragen.

U geeft aan dat de regeling leerlingenvervoer in het algemeen voor veel ouders en andere betrokken erg
ingewikkeld kan zijn om te lezen en te bepalen welke onderdelen voor hen van belang of van toepassing
zijn. Om deze reden adviseert u ons om de mogelijke ondersteuning van een onafhankelijk
cliëntondersteuner op te nemen in de verordening bekostiging leerlingenvervoer.
Wij nemen dit advies over en zullen deze mogelijkheid opnemen in de verordening.

U geeft aan dat veelal de meest kwetsbare kinderen/jongeren gebruik maken van het busvervoer, dan
wel het taxivervoer en dat dit het nodige vraagt van chauffeurs. Om deze reden adviseert u om een tekst
op te nemen over de vereiste kwaliteit van chauffeurs/begeleiders.
Wij realiseren ons dat het veelal een kwetsbare doelgroep betreft die gebruik maakt van het busvervoer,
dan wel het taxivervoer. De kwaliteitseisen aan chauffeurs worden vastgelegd in het programma van
eisen van de aanbesteding. De gekozen vervoerder moet aan deze vereisten voldoen.

Verder geeft u aan dat er in de verordening niet is opgenomen hoe de uitvoering na een bepaalde
periode wordt geëvalueerd. Om deze reden adviseert u om in de verordening op te nemen hoe de
uitvoering in de praktijk wordt geëvalueerd.
In het programma van eisen van de aanbesteding staat opgenomen hoe vaak minimaal geëvalueerd
wordt tussen de vervoerder en de gemeente. In de praktijk betekent dit dat er maandelijks overleg
plaatsvindt, wat meer is dan hetgeen vastgelegd in het programma van eisen. Het contract met de
huidige ververvoerder is aangegaan voor de duur van vier jaar en loopt in beginsel af op 31 juli 2023

Tot slot stelt u verschillende verduidelijkingsvragen ten aanzien van de uitvoering van de verordening en
het daadwerkelijke leerlingenvervoer. Via deze weg willen wij u voorstellen om in een apart afspraak, in
bijzijn van een consulent leerlingenvervoer en een beleidsadviseur, uw verdere vragen te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
namens burgemeester en wethouders van Apeldoorn,
Eddy Peters
Teammanager WMO

Meer informatie

Heeft u een vraag voor of over de adviesraad? De Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris. U kunt het ambtelijk secretariaat van de adviesraden bereiken op maandag, dinsdag en donderdag.

Mail: adviesraadsociaaldomein@apeldoorn.nl

Volg de adviesraad op Twitter, Facebook en LinkedIn.

Uw Reactie
Uw Reactie