Signaleringsbrief over taalgebruik in brieven van de gemeente

Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn.

Ambtelijk secretariaat Postbus 9033

7300 ES Apeldoorn

Aan: Afdelingshoofd Communicatie Michiel Haighton T: 06-28314935

E: adviesraadsociaaldomein@ apeldoorn.nl

Datum: 9 mei 2022

CC: Christine Mallon, Anne Klerks

Ons kenmerk: ASDA 2022-03

Betreft: Signaleringsbrief over taalgebruik in brieven van de gemeente

Geachte heer Haighton,

Waarom schrijft de Adviesraad Sociaal Domein deze brief?

Duidelijke taal in brieven van de gemeente Apeldoorn is nodig. U bent al begonnen, maar het kan beter.

Hoe brengt u de boodschap over? Verplaats u in de situatie van de lezer.

Wij willen in deze brief een voorbeeld geven.

Daarom hebben wij korte zinnen gebruikt op taalniveau A2.

En gekozen voor woorden die eenvoudigduidelijk en begrijpelijk

zijn.

Wij hebben gesprekken met inwoners en organisaties. Inwoners vertellen ons dat brieven moeilijk zijn.

Sommige leden van de Adviesraad Sociaal Domein zijn ook hulpverlener. Zij maken dit ook mee in hun werk als hulpverlener.

Om wie gaat het?

Het gaat om 2,5 miljoen Nederlanders die laaggeletterd zijn.

Waarvan 1 miljoen mensen met een licht verstandelijke beperking (LVB). In Apeldoorn is het aandeel laaggeletterden 11% van de bevolking.

Landelijk gemiddelde laaggeletterdheid is 12%.

Ook voor mensen met dyslexie zijn brieven lastig te begrijpen. Inburgeraars hebben er ook vaak moeite mee.

Wat is het probleem?

20% van de Nederlanders heeft moeite met lezen. Dit is een groot aantal dat niet kan meedoen.

Deze groep begrijpt alleen brieven op taalniveau A2.

Ze krijgen helaas brieven, formulieren, die op taalniveau B1 zijn geschreven.

Deze groep inwoners reageert vaak te laat op brieven die ze niet begrijpen.

Soms betalen zij daardoor de rekeningen te laat. Of weten onvoldoende waar zij recht op hebben.

Om hun brieven toch te begrijpen vragen zij soms om hulp. Maar vaak niet, omdat ze zich schamen.

Wat zijn de gevolgen?

Een brief niet begrijpen kan grote gevolgen hebben. Veel laaggeletterden stoppen hun brieven in een la. Komen niet op afspraken.

Bouwen gemakkelijk een schuld op.

De helft van de mensen die schuldhulp krijgt is laaggeletterd.

100.000 laaggeletterde mensen leven in armoede.

Zij leven tweemaal zo vaak in armoede als andere Nederlanders. 25% van de mensen die schuldhulp krijgen is LVB.

Brieven van de gemeente Apeldoorn

Meldt wollig taalgebruik met daarna de link naar de website. Veel inwoners, niet alleen laaggeletterden, hebben deze digitale vaardigheden niet.

Taal van de Stad is nog niet de oplossing

Wij weten dat u de brieven duidelijker wilt maken. U wilt brieven op taalniveau B1 schrijven.

Helaas begrijpen veel mensen uw post dan nog niet.

De oplossing?

Schrijf in vriendelijke taal, informele taal, spreektaal. Luister goed, hoe zeggen laaggeletterden de dingen? Welke woorden gebruiken zij?

Schrijf brieven op taalniveau A2.

Lees hiervoor de schrijfwijzer van ABC, belangenvereniging laaggeletterden

Stichting Lezen en Schrijven, belangrijke bron.

Advies

Is eenvoudig en begrijpelijk schrijven Jip-en-Janneketaal?

Nee, zeker niet.

Dit is beledigend voor laaggeletterden.

Zoek contact met inwoners die niet reageren op een brief. Maak taalpanels, bel inwoners op.

Organiseer een aanspreekpunt voor laaggeletterdheid. Voorbeelden waar wij aan denken

  • het Wmo- loket;
  • de Ontmoetingspunten;
  • het team Werk en inkomen;
  • de

Verder praten?

Hebt u nog vragen over onze brief? Dan horen wij het graag.

Met vriendelijke groet,

Hans Wesselink

Voorzitter Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn

Meer informatie

Heeft u een vraag voor of over de adviesraad? De Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris. U kunt het ambtelijk secretariaat van de adviesraden bereiken op maandag, dinsdag en donderdag.

Mail: adviesraadsociaaldomein@apeldoorn.nl

Volg de adviesraad op Twitter, Facebook en LinkedIn.

Uw Reactie
Uw Reactie