Gemeentelijke organisatie
Samen werken aan het Apeldoorn van morgen!
Per 1 januari 2021 is onze organisatiestructuur gewijzigd. We gaan met elkaar op een andere manier (samen)werken, zowel intern als extern. We hebben daarom niet langer 11 eenheden. We werken nu vanuit 4 thema’s in 20 afdelingen.
In dit organogram (pdf, 141 kB) ziet u onze nieuwe organisatiestructuur.
Waarom deze verandering?
Vraagstukken zoals de groei naar Apeldoorn 2040, klimaatadaptatie, inclusiviteit en digitalisering vragen om een andere wijze van sturing en samenwerking om ambities op deze terreinen te kunnen realiseren. Meer ‘samen doen’ is daarbij steeds belangrijker. Niet alleen binnen onze eigen organisatie, maar ook met onze partners. Ook bij onze inwoners, instellingen en bedrijven is er een groeiende behoefte aan participatie.
We werken toe naar een lerende organisatie die wendbaar, resultaatgericht en minder hiërarchisch is.
De kernwaarden van onze organisatie die passen bij deze ambitie zijn: Vakmanschap, Innovatiekracht, Betrouwbaarheid en Samenwerking.
Directieraad
Theo Berben is sinds 1 februari 2019 de Apeldoornse gemeentesecretaris. Samen met vier themadirecteuren vormt hij de directieraad van de gemeente Apeldoorn.
Over de gemeentesecretaris
Theo Berben is als gemeentesecretaris eerste adviseur van het college van B en W en algemeen directeur van de gemeente Apeldoorn. Ook representeert hij de gemeente in uiteenlopende regionale, landelijke en Europese platforms. Als hoogste ambtenaar is de gemeentesecretaris verantwoordelijk voor de verbinding tussen de ambtelijke organisatie met het bestuur en de maatschappelijke opgaven. Hij werkt daarom voor en met de bestuurders van BenW, de ambtelijke organisatie, de gemeenteraad en samenwerkingspartners in en buiten de stad.
Contact
Voor een afspraak met Theo Berben kunt u contact opnemen met zijn managementassistente, Anjo Geerdink, via het algemene telefoonnummer van de gemeente Apeldoorn 14 055.
Loopbaan
Theo Berben was eerder werkzaam bij onder andere de SER (Sociaal Economische Raad) en de gemeenten Ede en Rotterdam. Hij is sinds 2000 in diverse functies werkzaam bij de gemeente Apeldoorn. Van 2002 tot 2012 jaar was hij directeur Dienst Samenleving en daarmee eindverantwoordelijk voor de beleidsadvisering en uitvoering op het gebied van onderwijs, cultuur, welzijn, zorg, sport en werk en inkomen. In 2012 werd hij als concerndirecteur en loco-gemeentesecretaris onderdeel van de directieraad van de gemeente. Daarnaast was hij drie jaar lid van de Raad van Toezicht van KING (Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten) en is hij bestuurslid van een aantal landelijke directeurennetwerken in het sociaal domein. Ook is hij lid van de programmaraad Sociaal Domein en de VNG commissie Zorg, Jeugd en Onderwijs. De heer Berben studeerde politicologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Nevenfuncties
- Lid VNG-commissie Zorg, Jeugd en Onderwijs
- Lid Programmaraad Sociaal Domein
- Lid Bestuur NDSD (Netwerk Directeuren Sociaal Domein)
Werken voor Apeldoorn
De gemeente Apeldoorn ontwikkelt zich op veelbelovende wijze. Met bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties wordt steeds meer samenwerking gezocht. Het gaat erom samen met alle betrokkenen richting te geven aan een stad in ontwikkeling waar 160.000 inwoners graag en goed wonen.
Bij de gemeente Apeldoorn werken circa 1.300 medewerkers binnen 11 eenheden.
Wij zoeken regelmatig professionals om de gemeente klaar te maken voor de toekomst en dit ook zo te houden. Openstaande vacatures zijn hieronder te vinden. Op dit moment kunnen wij geen andere sollicitaties behandelen dan reacties op deze vacature(s).
Andere vacatures in Apeldoorn en omstreken vindt u op www.werk.nl.
Privacybeleid BRP
Hoe gaat de gemeente om met uw persoonsgegevens?
Om uw privacy te waarborgen, houdt de gemeente zich aan de eisen van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Deze wet stelt dat er een aparte regeling geldt voor de Basisregistratie Personen (BRP). Hierin is de Wet BRP bepalend.
In de BRP worden van elke inwoner persoonsgegevens vastgelegd. In een zogenoemde persoonslijst staan alle belangrijke gegevens als naam, geboortedatum, adres, huwelijk, kinderen etc. Alle gemeenten in Nederland wisselen BRP-gegevens met elkaar uit. Dit gaat langs elektronische weg, via een gesloten netwerk.
De gemeente Apeldoorn wisselt persoonsgegevens niet alleen met gemeenten uit. Ook andere 'afnemers' zoals de Sociale Verzekeringsbank (AOW en Kinderbijslag), het Ministerie van Justitie, Rijksbelastingen en de Provinciale Entadministratie worden op de hoogte gesteld van wijzigingen in uw persoonsgegevens.
De gemeente is verplicht deze gegevens te verstrekken aan deze afnemers; de minister heeft deze afnemers bevoegd verklaard. Het spreekt voor zich dat het BRP-netwerk tegen misbruik beveiligd is. De BRP-gegevens zijn 'in beheer' bij de eenheid Publiek, Ondernemen en Wijken. Deze eenheid kan behalve aan bovengenoemde afnemers ook aan interne gemeentelijke eenheden gegevens verstrekken. Ook hierbij wordt rekening gehouden met de privacy.
Voordelen
Door de BRP kan de overheid uw gegevens efficiënter registreren en uitwisselen. De kans op fouten wordt kleiner en de dienstverlening aan u is sneller. Bovendien kan de gemeente de door u opgegeven wijzigingen automatisch en snel aan andere organisaties doorgeven. Mits de organisaties daar recht op hebben, want ook binnen de BRP speelt de bescherming van uw privacy een grote rol. Het privacybeleid is gebaseerd op de Wet BRP en is uitgewerkt in het privacyreglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Apeldoorn.
Uw rechten
Naast de inspanning die de gemeente pleegt om over uw privacy te waken, kunt u dit zelf ook doen. U kunt op elk willekeurig moment inzage vragen in uw persoonsgegevens die in de BRP zijn vastgelegd. Ook kunt u vragen om onjuiste of onvolledige gegevens te corrigeren of om geheimhouding van uw persoonsgegevens (zie toelichting hierna). Tenslotte kunt u een overzicht opvragen van alle verstrekkingen die het afgelopen jaar over u zijn gedaan. U dient in voorkomende gevallen een schriftelijk verzoek te sturen aan de gemeente Apeldoorn, Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn, inclusief een kopie van uw geldige identiteitsbewijs.
Geheimhouding
Uw gegevens mogen worden opgevraagd door instellingen die wettelijke taken uitvoeren. Bijvoorbeeld de Belastingdienst, het UWV, zorgverzekeraars of pensioenfondsen.
Wilt u niet dat uw persoonlijke gegevens aan maatschappelijke instellingen worden verstrekt? Dan kunt u de gemeente verzoeken om uw persoonsgegevens geheim te houden.
Uw plichten
De Wet BRP geeft u rechten, maar ook een belangrijke plicht. U moet veranderingen in uw persoonsgegevens, bijvoorbeeld een verhuizing, binnen vijf dagen doorgeven aan de gemeente waar u op dat moment woont. Dit is niet alleen in het belang van de overheid, maar ook in uw eigen belang!
Meer informatie?
Voor meer informatie over de BRP en uw rechten en plichten kunt u contact opnemen met de gemeente Apeldoorn via telefoonnummer 14 055.
Identiteitsfraude
Identiteitsfraude is het opzettelijk misbruiken van identificatiemiddelen zoals persoonsgegevens of identiteitspapieren met de bedoeling daarmee een strafbaar feit te plegen. Bent u slachtoffer van identiteitsfraude? Dan kan dit verstrekkende gevolgen hebben. Doe daarom altijd aangifte bij de politie!
- Hoe herkent u identiteitsfraude?
- Meer informatie leest u op de website van de politie.