Vragen en antwoorden

Vragen en antwoorden - voorkeursroute brandweerkazerne

Deze route was geen onderdeel van de scope van de variantenstudie. Voorafgaand aan de studie zijn alle denkbare varianten onderzocht, óók de variant voor gebruik van de voormalige busbaan.

De route langs de oostkant van het Kanaal was voorheen een normale asfaltweg. In 2022 is de weg, na een intensief participatietraject met omwonenden, ingericht tot een stadspark. In het kader van het programma ‘Beleef het Kanaal’, heeft de provincie subsidie verleend voor aanleg van het park.

De gemeenteraad heeft tijdens de politieke markt van 6 oktober 2022 de ontwikkeling van de brandweerkazerne besproken. Ook het plan om de route via de brug te kiezen, is besproken. Het college heeft vervolgens deze lijn bevestigd. Dit heeft de doorslag gegeven om de route door een woonwijk verder te onderzoeken, in plaats van het opofferen van een stadspark.

Een route via de oostzijde van het Kanaal zou betekenen dat:

  • We het park geschikt moeten maken voor brandweervoertuigen en dat er een asfaltbaan van 4,5 m breed moet worden aangelegd tussen de bomenrijen.
  • De halfverharding op de aanwezige fundering verwijderd moet worden én er een nieuwe asfaltlaag moet worden aangelegd.
  • De geschatte kosten hiervan zijn 1,6 miljoen euro - uitgaande van een herinrichting vanaf de Matenpoort naar de Laan van Kuipershof, inclusief de aansluitingen. Deze kosten zijn lager dan de geraamde kosten van de huidige voorkeursroute aan de westkant van Kanaal Zuid.
  • Een brug halverwege het park ter hoogte van de Savornin Lohmanstraat stuit op technische moeilijkheden. Er ligt een grote overstort van het Waterschap in de weg én de huidige fietsbrug ligt verder dan de Savorin Lohmanstraat. Verder moeten we daar ook een brug voor brandweervoertuigen aanleggen en een overweg aanpassen. Dit zou tot hogere kosten leiden.
  • De route komt te liggen door een park in plaats van door een woonstraat. In een park is een brandweerauto een vreemd element, in een woonstraat rijdt ook overig (auto)verkeer.
  • De bewoners aan de westzijde van het kanaal hebben bezwaren tegen een route langs de westzijde van het kanaal, de bewoners aan de oostzijde van het kanaal zullen mogelijk vergelijkbare bezwaren hebben tegen de route aan de oostzijde van het kanaal. Wel liggen de woningen aan Kanaal Zuid dichter bij de weg dan de woningen in de Maten. Daar zijn het bovendien achterkanten van woningen.
  • De aanrijtijd van de route langs de oostzijde is 24 seconden langer dan de voorkeursvariant langs de westzijde van het kanaal.

Eén van de reacties op de variantenstudie – en de voorafgaande documenten – ging over de keuze voor een centrale post op de locatie. Er werd gesteld dat dit gebaseerd is op een onderzoek uit 2011, wat niet meer actueel zou zijn. Echter, in 2020 is het onderzoek geactualiseerd en daaruit bleek dat de conclusies van het onderzoek uit 2011 nog steeds van toepassing zijn.

Een bewoner meldde ons dat er meerdere kruisingen niet zouden zijn meegenomen in de variantenstudie bij de beoordeling van de route langs Kanaal Zuid. We hebben hierop het rapport opnieuw bekeken en de route opnieuw beoordeeld.

Hieruit bleek dat er inderdaad één kruising niet was meegenomen in de beoordeling; Broedplaats. Er is vervolgens een nieuwe beoordeling gemaakt, waarbij deze kruising wél is meegenomen. Hiermee schuift één deelaspect in de beoordeling van groen naar geel. De conclusie van het rapport, met een voorkeursroute van de kazerne aan de Matenpoort richting het zuidwesten via Kanaal Zuid, blijft hetzelfde.

Aangepaste tabel in de variantenstudie van Movares
Aangepaste tabel in de variantenstudie van Movares.

In een reactie op de variantenstudie is een aantal criteria door de inzender anders beoordeeld dan Movares dat heeft gedaan. De inzender beoordeelt het wegvak Kanaal Zuid negatiever dan in de rapportage van Movares. Movares is een onafhankelijk adviesbureau met jarenlange ervaring op gebied van ruimtelijke inrichting, spoor en wegontwerp. Wij staan daarom achter deze beoordeling.

De brandweer maakt gebruik van de route bij een zogenaamde prio 1 melding. Dat is een melding wanneer elke seconde telt. Een prio 1 uitruk bestaat soms uit meerdere voertuigen, waar ook tijdsverschil tussen kan zitten. Alleen de eerste brandweerauto maakt dan gebruik van de brug over het kanaal. Op de terugweg naar kazerne rijden de voertuigen gewoon over de weg en maken ze geen gebruik van de brug.

Uw Reactie
Uw Reactie