Reactienota Sprengenweg
Antwoordennota n.a.v. opmerkingen op schetsontwerp bewonersavond 11 maart 2025
Antwoordennota n.a.v. opmerkingen op schetsontwerp bewonersavond 11 maart 2025
We bekijken nog wat een logische plek is voor de overgang naar de 30 km-zone op de Sprengenweg.
Ja, we gaan dat niet veranderen.
De rijbaan wordt uitgevoerd in asfalt. Elementenverharding is niet mogelijk vanwege het risico op spoorvorming. We kiezen voor rood asfalt om de 30 km-zone te benadrukken.
Nee, conform het actieplan verkeersveiligheid wordt alleen het deel tussen de Badhuisweg en de Koning Lodewijklaan een 30 km-zone. Het deel vanaf de Koning Lodewijklaan tot aan de Henri Dunantlaan blijft 50 km/u. Wel komen er vrij-liggende fietspaden.
Ja, bij de kruising Badhuisweg komt een plateau waardoor het verkeer moet afremmen.
We controleren alle inritten op haalbaarheid en passen deze aan indien nodig.
Er komt een lichte verhoging tussen de oprit en de weg.
Indien men moet wachten om de Sprengenweg op te rijden, kan het fietspad kortstondig geblokkeerd worden. Op basis van ervaringen op andere locaties met vrij liggende fietspaden en inritten verwachten wij geen grote problemen.
Nee, de parkeerplaatsen bij de Moeflonstraat vallen buiten het projectgebied van de Sprengenweg.
We hebben een uitgebreid parkeeronderzoek uitgevoerd op de Sprengenweg en omliggende straten. Het totaal aantal parkeerplaatsen op de gehele Sprengenweg wordt slechts met drie verminderd, wat naar onze beoordeling geen grote problemen zal veroorzaken.
Ja, dat gaan we doen door de juiste materialisatie wat laat zien waar je wel en niet mag parkeren.
Ja, het ontwerp wordt technisch zo uitgewerkt dat het geschikt is voor al het verkeer, inclusief elektrische bussen.
We gaan bekijken of het mogelijk is om dit in te passen in de groenstrook.
We passen dit aan in het definitieve ontwerp.
Ja, dit wordt meegenomen in het definitieve ontwerp.
De definitieve ligging van alle bruggetjes is te zien in het definitief ontwerp.
Het voetpad blijft half verhard. De mogelijkheid tot verlichting gaan we bekijken. Aan de zuidzijde van de Sprengenweg is een verhard voetpad en is verlichting aanwezig waar voetgangers gebruik van kunnen maken.
Alle voetpaden aan de Sprengenweg worden verhoogd aangelegd, zodat er een duidelijk onderscheid is.
De oversteek bij de Schuttersweg wordt veiliger gemaakt door de aanleg van grotere midden eilanden. Daarnaast wordt de snelheid van het verkeer geremd door een drempel en een slinger in de weg, wat bijdraagt aan de verbetering van de verkeersveiligheid.
Dit is overwogen, maar is afgevallen vanwege extra oversteekbewegingen.
Ja, de voetpaden en fietspaden zullen verhoogd worden.
De rotonde krijgt een lichte verhoging in het midden. Het helpt om rechtdoor rijden te voorkomen. Het zicht op de nieuwe rotonde is vanuit alle richtingen goed, waardoor het risico dat iemand toch rechtdoor over de rotonde rijdt als zeer laag wordt ingeschat.
We gaan dit bekijken.
We gaan niet over de inzet van handhaving.
Hier ligt een heel bewegwijzeringsplan achter met opvolgende bewegwijzering, dit is niet voor 1 locatie alleen aan te passen. Wanneer de bewegwijzering in zijn geheel geëvalueerd wordt, wordt deze opmerking meegegeven om te overwegen. Dit zal echter niet op korte termijn zijn.
Nee, er komen geen zebrapaden, bij de Apenheul steken meer mensen over op één plek.
Nee, de Sprengenweg krijgt geen status "Fietsstraat".
Heeft u vragen? Of wilt u meer weten?