Reactienota Sprengenweg

Antwoordennota n.a.v. opmerkingen op schetsontwerp bewonersavond 11 maart 2025

 

 

Kan de 30 km-zone beginnen ter hoogte van de Vosselmanstraat?

We bekijken nog wat een logische plek is voor de overgang naar de 30 km-zone op de Sprengenweg.

De Badhuisweg is al een 30 km-zone, blijft dat zo?

Ja, we gaan dat niet veranderen.

Is het mogelijk om de 30 km-zone met elementenverharding uit te voeren om automobilisten het gevoel te geven dat zij te gast zijn?

De rijbaan wordt uitgevoerd in asfalt. Elementenverharding is niet mogelijk vanwege het risico op spoorvorming. We kiezen voor rood asfalt om de 30 km-zone te benadrukken.

Is het mogelijk om de 30 km-zone over de hele Sprengenweg te laten gelden?

Nee, conform het actieplan verkeersveiligheid wordt alleen het deel tussen de Badhuisweg en de Koning Lodewijklaan een 30 km-zone. Het deel vanaf de Koning Lodewijklaan tot aan de Henri Dunantlaan blijft 50 km/u. Wel komen er vrij-liggende fietspaden.

Komt er een drempel op de kruising met de Badhuisweg?

Ja, bij de kruising Badhuisweg komt een plateau waardoor het verkeer moet afremmen.

Inrit bij Sprengenweg 100 lijkt haaks

We controleren alle inritten op haalbaarheid en passen deze aan indien nodig.

Hoe gaat de overgang tussen de oprit en de weg eruit zien?

Er komt een lichte verhoging tussen de oprit en de weg.

Blokkeren auto’s het fietspad als zij moeten wachten om de Sprengenweg (Koningen Lodewijklaan en Henri Dunantlaan) op te rijden?

Indien men moet wachten om de Sprengenweg op te rijden, kan het fietspad kortstondig geblokkeerd worden. Op basis van ervaringen op andere locaties met vrij liggende fietspaden en inritten verwachten wij geen grote problemen.

Worden de parkeerplaatsen bij de Moeflonstraat meegenomen in het project?

Nee, de parkeerplaatsen bij de Moeflonstraat vallen buiten het projectgebied van de Sprengenweg.

Het verminderen van parkeerplaatsen is onacceptabel. Is het mogelijk om vaste parkeerplaatsen voor bewoners te creëren?

We hebben een uitgebreid parkeeronderzoek uitgevoerd op de Sprengenweg en omliggende straten. Het totaal aantal parkeerplaatsen op de gehele Sprengenweg wordt slechts met drie verminderd, wat naar onze beoordeling geen grote problemen zal veroorzaken.

Komen er duidelijke parkeerplekken zodat opritten niet geblokkeerd worden?

Ja, dat gaan we doen door de juiste materialisatie wat laat zien waar je wel en niet mag parkeren.

Kunnen de elektrische bussen wel over het nieuwe wegdek?

Ja, het ontwerp wordt technisch zo uitgewerkt dat het geschikt is voor al het verkeer, inclusief elektrische bussen.

Is er een mogelijkheid om wilde planten in de groenstrook voor de flat aan de Staringlaan te verwerken in het ontwerp?

We gaan bekijken of het mogelijk is om dit in te passen in de groenstrook.

De groenstrook voor Sprengenweg 100 belemmert voetgangers die richting de Schuttersweg willen.

We passen dit aan in het definitieve ontwerp.

Willen jullie rekening houden met de waterafvoer richting de Schuttersweg in verband met wateroverlast?

Ja, dit wordt meegenomen in het definitieve ontwerp.

De huidige ligging van het bruggetje ter hoogte van de Berg en Boschweg is onlogisch

De definitieve ligging van alle bruggetjes is te zien in het definitief ontwerp.

Willen jullie het ’gele’ voetpad langs Klein Geluk verharden en eventueel verlichten?

Het voetpad blijft half verhard. De mogelijkheid tot verlichting gaan we bekijken. Aan de zuidzijde van de Sprengenweg is een verhard voetpad en is verlichting aanwezig waar voetgangers gebruik van kunnen maken.

Het voetpad richting het centrum lijkt op dezelfde hoogte te liggen als de weg, klopt dat?

Alle voetpaden aan de Sprengenweg worden verhoogd aangelegd, zodat er een duidelijk onderscheid is.

De wandelroute langs de Mercuriuslaan richting de basisschool is ter hoogte van de Schuttersweg erg druk en gevaarlijk.

De oversteek bij de Schuttersweg wordt veiliger gemaakt door de aanleg van grotere midden eilanden. Daarnaast wordt de snelheid van het verkeer geremd door een drempel en een slinger in de weg, wat bijdraagt aan de verbetering van de verkeersveiligheid.

Kunnen jullie heroverwegen om een dubbel fietspad aan te leggen aan de zijde van UDO?

Dit is overwogen, maar is afgevallen vanwege extra oversteekbewegingen.

Zijn de voetpaden en fietspaden verhoogd?

Ja, de voetpaden en fietspaden zullen verhoogd worden.

De rotonde bij de Henri Dunantlaan in het midden verhogen zodat er geen auto’s recht overheen gaan.

De rotonde krijgt een lichte verhoging in het midden. Het helpt om rechtdoor rijden te voorkomen. Het zicht op de nieuwe rotonde is vanuit alle richtingen goed, waardoor het risico dat iemand toch rechtdoor over de rotonde rijdt als zeer laag wordt ingeschat.

Er worden bomen gekapt ter hoogte van de Henri Dunantlaan - Moeflonstraat om plaats te maken voor de rotonde, is het een idee om een boom midden op de rotonde te planten?

We gaan dit bekijken.

Graag zoveel mogelijk handhaving toepassen bij de nieuwe inrichting

We gaan niet over de inzet van handhaving.

Graag het blauwe richtingbord dat bevestigd is aan de grote paal bij Westpoint verwijderen. Dit bord geeft aan dat verkeer richting Amersfoort en Ede via de Badhuisweg en Sprengenweg moet rijden

Hier ligt een heel bewegwijzeringsplan achter met opvolgende bewegwijzering, dit is niet voor 1 locatie alleen aan te passen. Wanneer de bewegwijzering in zijn geheel geëvalueerd wordt, wordt deze opmerking meegegeven om te overwegen. Dit zal echter niet op korte termijn zijn.

Is er een mogelijkheid om zebrapaden aan te leggen net zoals bij de Apenheul?

Nee, er komen geen zebrapaden, bij de Apenheul steken meer mensen over op één plek.

Is het mogelijk om een fietsstraat bord te plaatsen op de Sprengenweg 30 km-zone?

Nee, de Sprengenweg krijgt geen status "Fietsstraat".

Uw Reactie
Uw Reactie