Gedragscode ambtelijke integriteit 2019

Artikel 1 | Algemene bepalingen

Lid 1

Voor deze gedragscode gelden de volgende definities:

  1. gemeente:

De gemeente Apeldoorn.

  1. ambtenaar:

Een werknemer in dienst van de gemeente, of iemand die op een andere manier in een arbeidsrelatie of als vrijwilliger voor de gemeente (tijdelijk) werkzaamheden verricht.

Lid 2

In gevallen waarin deze gedragscode niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking en (voorbereiding van) besluitvorming plaats in het managementteam.

Lid 3

De gedragscode is openbaar. Derden kunnen deze code raadplegen.

Lid 4

Een ambtenaar ontvangt bij zijn indiensttreding of bij aanvang van zijn werkzaamheden bij de gemeente een exemplaar van deze gedragscode.

Lid 5

De werkgever kan passende maatregelen nemen als een ambtenaar de gedragscode niet naleeft.

Artikel 2 | Goed ambtenaarschap

Lid 1

Een ambtenaar

  • dient het algemeen belang;
  • probeert met zijn handelen het vertrouwen in de overheid te versterken;
  • werkt vanuit de basiswaarden van de gemeente: gerechtigheid, betrouwbaarheid en democratie (openheid en transparantie);
  • is aanspreekbaar op zijn gedrag.

Lid 2

Een ambtenaar houdt zich aan de wettelijke voorschriften en algemeen aanvaarde gedragsregels. Hij treedt correct op tegenover burgers, bedrijven en maatschappelijke instellingen. De ambtenaar discrimineert niet en verleent geen voorkeursbehandeling. 

Lid 3

Een ambtenaar is professioneel. Situaties waarin hij niet volgens de professionele normen kan werken, stelt hij intern aan de orde. Hij geeft de ambtelijke leiding en het bestuur de juiste, relevante en volledige informatie.

Lid 4

Een ambtenaar is verantwoordelijk voor zijn eigen handelen. Hij kan de keuzes verantwoorden die hij binnen zijn werk maakt.

Artikel 3 | Vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie

Lid 1

Een ambtenaar gaat binnen en buiten zijn werk zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij door zijn functie beschikt. Hij respecteert de privacy van cliënten, zakelijke relaties en collega's.

Lid 2

Een ambtenaar houdt geen informatie achter, tenzij

  • de informatie vertrouwelijk is; of,
  • hij de informatie heeft ontvangen onder geheimhouding op grond van de Gemeentewet.

Lid 3

Een ambtenaar zorgt ervoor dat de (digitale) documenten (en gegevensbestanden), die hij namens de gemeente ontvangt, creëert, bewerkt of in behandeling heeft, altijd voor verantwoording vindbaar en beschikbaar zijn. Hij beheert deze in overeenstemming met de wet- en regelgeving.

Lid 4

Een ambtenaar gebruikt informatie alleen voor het doel waarvoor deze bestemd is. Hij raadpleegt de (gemeentelijke) informatiesystemen niet voor andere doeleinden dan zijn functie noodzakelijk maakt.

Lid 5

Een ambtenaar geeft derden niet vroegtijdig informatie als dit als onzorgvuldig en incorrect kan worden gezien.

Lid 6

Een ambtenaar zorgt ervoor dat vertrouwelijke gegevens veilig zijn opgeborgen zodra hij zijn werkplek verlaat.

Lid 7

Een ambtenaar gaat ook na zijn dienstverband zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij door zijn dienstverband beschikt. Hij handelt zo, dat het de gemeente niet benadeelt.

Artikel 4 | Nevenwerkzaamheden

Lid 1

Kunnen (voorgenomen) nevenwerkzaamheden de belangen van de gemeente raken? Dan meldt de ambtenaar deze nevenwerkzaamheden bij de werkgever. Voor bepaalde functies zijn deze gegevens openbaar.

Lid 2

Een ambtenaar verricht geen nevenwerkzaamheden die strijdig (kunnen) zijn met het belang van de gemeente.

Lid 3

Een ambtenaar verricht geen diensten voor en verkoopt of verhuurt geen diensten of goederen aan zijn leidinggevende.

Lid 4

Een ambtenaar verricht onder werktijd van zijn functie bij de gemeente geen nevenwerkzaamheden, onderhoudt geen contacten voor deze nevenwerkzaamheden en is hiervoor niet (telefonisch) bereikbaar.

Lid 5

Een ambtenaar verricht voor zijn bedrijf geen acquisitie onder collega's of het netwerk dat hij heeft opgebouwd vanuit zijn functie bij de gemeente.

Lid 6

Een ambtenaar verricht buiten zijn dienstverband bij de gemeente geen opdrachten voor de gemeente.

Artikel 5 | Geschenken, aanbiedingen en incidentele vergoedingen

Lid 1

Ontvangt een ambtenaar in verband met zijn functie een geschenk met een waarde van meer dan € 50, dan meldt hij dit bij zijn leidinggevende. De leidinggevende registreert dit geschenk. Het cadeau wordt eigendom van de gemeente. Na registratie zoekt de leidinggevende een passende bestemming voor dit geschenk.

Lid 2

De ambtenaar accepteert geen geschenken van een relatie die nog iets van de ambtenaar 'nodig' heeft, bijvoorbeeld een gunning van een opdracht, vergunning, subsidie of beslissing in bezwaarprocedure. Hij accepteert ook geen geschenken die zijn onafhankelijke positie op een andere manier (kunnen) beïnvloeden.

Lid 3

De ambtenaar ontvangt geschenken niet op zijn huisadres. Gebeurt dit toch, dan meldt hij dit aan de leidinggevende. Hij zendt de geschenken terug naar de afzender.

Lid 4

Een ambtenaar accepteert geen steekpenningen of kortingen op privégoederen. Dit laatste is alleen toegestaan als dit collectief is bepaald.

Lid 5

Een ambtenaar neemt van een aanbieder van goederen of diensten aan de gemeente geen goederen of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kunnen beïnvloeden.

Lid 6   

Een ambtenaar ontvangt alleen een vergoeding voor ambtelijke uitgaven als deze uitgaven

  • het gemeentelijke belang dienen; én,
  • voortvloeien uit de uitoefening van de functie.

Lid 7

Bij twijfel over een declaratie legt een ambtenaar deze voor aan de leidinggevende. Zo nodig legt de leidinggevende de declaratie ter besluitvorming aan de gemeentesecretaris.

Artikel 6 | Uitnodigingen

Lid 1

Een ambtenaar vraagt toestemming aan zijn leidinggevende om op uitnodigingen in te gaan. De leidinggevende geeft hiervoor toestemming als de aanwezigheid van een ambtenaar een functionele betekenis heeft voor de gemeente.

Lid 2

Een ambtenaar kan een buitenlandse dienstreis verlengen voor privédoeleinden als dit is betrokken bij de besluitvorming. De extra reis- en verblijfkosten komen voor rekening van de ambtenaar.

Lid 3

Een ambtenaar neemt zijn verantwoordelijkheid bij contacten met derden, zoals recepties en etentjes. Hij zorgt ervoor dat hij 'nee' kan blijven zeggen als het 'nee' moet zijn.

Artikel 7 | Verantwoord omgaan met gemeentelijke voorzieningen en personeelsregelingen

Lid 1

Een ambtenaar gaat verantwoord om met middelen van de gemeente. Hij vermijdt het maken van onnodige kosten.

Lid 2

Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privédoeleinden is niet toegestaan, tenzij de ambtenaar hiervoor toestemming heeft.

Lid 3

Een ambtenaar leeft de gedragsregels voor het gebruik van gemeentelijke voorzieningen en personeelsregelingen na. 

Artikel 8 | Belangenverstrengeling (ambtenaren, familieleden, vrienden en ex-collega's)

Lid 1

Heeft een ambtenaar met een aangewezen functie financiële belangen, bezit hij effecten of verricht hij effectentransacties, waardoor een goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst niet in redelijkheid is verzekerd? Dan meldt hij dit aan de werkgever. De werkgever bepaalt op welke manier de werknemer deze melding doet.

Lid 2

Als vrienden of familieleden van een ambtenaar of bedrijven waar familie of vrienden werken werk voor de gemeente (gaan) doen, meldt de ambtenaar dit bij zijn leidinggevende.

Lid 3

Een ambtenaar onderhandelt zo veel mogelijk samen met tenminste één ander met een aanbieder van diensten of goederen. 

Lid 4

Een ambtenaar meldt elke situatie waarbij tegengestelde belangen zijn functioneren in het gedrang kunnen brengen bij zijn leidinggevende.

Lid 5

Een ambtenaar onthoudt zich van deelname aan onderhandelingen of besluitvormingsprocessen die hem (in)direct persoonlijk aangaan of waarbij hij als vertegenwoordiger is betrokken.

Lid 6

Heeft een ambtenaar een meer dan vriendschappelijke relatie met een collega-ambtenaar of met iemand die op een andere manier aan de gemeente is verbonden? En kan deze relatie in strijd zijn met het gemeentebelang? Dan meldt de ambtenaar deze relatie bij zijn leidinggevende. Is deze relatie in strijd met het dienstbelang, dan neemt de leidinggevende maatregelen. Een meer dan vriendschappelijke relatie met een leidinggevende is sowieso in strijd met het dienstbelang.

Lid 7

Bij juridische geschillen treedt een ambtenaar niet op als (juridisch) vertegenwoordiger van de partij die tegen besluiten van (één van de bestuursorganen van) de gemeente ageert als het geschil binnen zijn vakgebied valt. In overige gevallen (bijvoorbeeld bij onderhandelingssituaties) overlegt hij met zijn leidinggevende.

Lid 8

In het eerste jaar na de beëindiging van zijn dienstverband verricht een ex-ambtenaar geen betaalde (advies)werkzaamheden voor de gemeente (draaideurconstructie). Zulke werkzaamheden zijn alleen toegestaan als ze aantoonbaar in het belang van de gemeente zijn en de integriteit niet in het geding is.

Artikel 9 | Reageren op niet-integere zaken Lid 1

Een ambtenaar bespreekt zijn twijfels over de integriteit van collega’s zo veel mogelijk met deze collega’s persoonlijk. Is dit niet mogelijk of leidt dit niet tot resultaat, dan licht hij zijn leidinggevende of de vertrouwenspersoon integriteit in of allebei.

Lid 2

Een ambtenaar is altijd aanspreekbaar op wat hij doet en wat hij zegt.

Lid 3

Een ambtenaar meldt een vermoeden van fraude of corruptie bij zijn leidinggevende of de vertrouwenspersoon integriteit. Op deze melding is de ‘Regeling melden vermoeden misstand gemeente Apeldoorn’ van toepassing.

Artikel 10 | De leidinggevende draagt het integriteitsbeleid uit

Lid 1

De leidinggevende geeft het goede voorbeeld. Hij is open over zijn manier van werken. Hij is aanspreekbaar op zijn werkwijze en zijn houding tegenover werknemers. Bij twijfel en vragen over de juiste handelwijze kunnen werknemers bij hem terecht.

Lid 2

De leidinggevende bespreekt twijfels en vragen over integriteit en stimuleert werknemers hetzelfde te doen.

Lid 3

De leidinggevende is alert op risicogevoelige situaties waarin werknemers terecht kunnen komen. Hij draagt bij aan hun weerbaarheid daartegen. Hij spreekt de werknemers aan op dubieus gedrag, maakt afspraken en neemt maatregelen als dat nodig is.

Artikel 11 | Slotbepalingen

Deze gedragscode

  1. kan worden aangehaald als 'Gedragscode ambtelijke integriteit 2019';
  2. treedt in werking met ingang van de dag, volgend op die van de vaststelling;
  3. vervangt de Gedragscode ambtelijke integriteit, vastgesteld op 22 januari 2009. 

Toelichting Gedragscode ambtelijke integriteit 2019

Artikel 1 | Algemene bepalingen

Lid 3

Het managementteam is meer dan het orgaan dat beslissingen neemt in situaties waarin deze gedragscode geen uitkomst biedt. Het is bij uitstek het orgaan dat integriteit bespreekbaar maakt.

Artikel 2 | Goed ambtenaarschap

Lid 1

De term 'goed ambtenaarschap' verwijst naar de verplichting zich te gedragen 'zoals een goed ambtenaar betaamt'. Deze verplichting staat in artikel 6 van de Ambtenarenwet 2017. Een ambtenaar kan verwijtbaar handelen of nalaten als hij deze verplichtingen niet nakomt. Vroeger heette dit plichtsverzuim. In zo’n geval kan de werkgever passende maatregelen nemen. De gemeentelijke regeling over ongewenst gedrag en seksuele intimidatie is hierbij ook van belang.

Lid 2

In deze gedragscode betekent correct 'moreel en maatschappelijk onberispelijk'.

Artikel 3 | Vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie

De gemeente Apeldoorn verwerkt persoonsgegevens volgens Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Vertrouwelijk omgaan met (gevoelige) informatie waarborgt bovendien de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van de overheid. De samenleving moet erop kunnen vertrouwen dat een ambtenaar de privacy van burgers respecteert. De gemeente respecteert ook de privacy van de ambtenaar.

De Ambtenarenwet verplicht de ambtenaar om geheimhouding te bewaren over bepaalde zaken die hij door zijn functie te weten komt. Dit staat in artikel 9 van de Ambtenarenwet 2017. De werkgever kan de ambtenaar verplichten bij indiensttreding een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen.

Lid 3

De gemeente moet zich kunnen verantwoorden, verifieerbaar en controleerbaar zijn, en bewijs vanrechten en plichten vanoverheid en burgers kunnen leveren. Dit zijn algemene beginselen vanbehoorlijk bestuur. Daarom moet de gemeente beschikken over een betrouwbare informatievoorziening. Deze bestaat uit gegevensbestanden, documenten en alle hulpmiddelen die voorhet beheer van overheidsinformatie nodig zijn. De Archiefwet, de Wet openbaarheid vanbestuur en het Besluit informatiebeheer verplichten de gemeente om de betrouwbaarheid, vindbaarheid en beschikbaarheid vanoverheidsinformatie te waarborgen. De manier waarop ambtenaren omgaan met gemeentelijke documenten en bestanden is sterk bepalend voor deze betrouwbaarheid.

Lid 6

Dit betekent onder andere dat ambtenaren na gebruik kasten afsluiten en computers uitzetten.

Artikel 4 | Nevenwerkzaamheden

Doel van dit artikel is (de schijn van) belangenverstrengeling te voorkomen. Een ambtenaar dient het algemene belang en werkt onpartijdig. Dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat de ambtenaar ook de schijn van vermenging vermijdt. Raakvlakken tussen functionele taken en privéactiviteiten van ambtenaren kunnen leiden tot botsingen of verstrengeling van belangen. Daardoor kan een onafhankelijke beoordeling in gevaar komen of kan de schijn daarvan ontstaan. Volgens artikel 8 lid 1 onder a van de Ambtenarenwet mag een ambtenaar zulke nevenwerkzaamheden niet verrichten. Deze paragraaf stelt de begrippen nevenfunctie, nevenwerkzaamheden en nevenactiviteit op één lijn. Voor politieke nevenfuncties en vakbondsactiviteiten gelden aparte regelingen. Zo kan een ambtenaar bijvoorbeeld niet tegelijkertijd bestuurder in dezelfde gemeente zijn.

Artikel 5 | Geschenken, aanbiedingen en Incidentele vergoedingen

Het Wetboek van Strafrecht stelt het aannemen van giften, beloften of diensten door een ambtenaar strafbaar als deze het doel hebben dat hij in zijn werk iets doet of nalaat. Artikel 8 lid 2 onder e van de Ambtenarenwet verbiedt ambtenaren zonder toestemming van de werkgever giften, vergoedingen, beloningen of beloften van derden aan te nemen of erom te vragen. Door de registratie van geschenken en aanbiedingen krijgt de werkgever zicht op de aard van relaties met derden en de handelwijze van de werknemers.

Lid 1

In sommige gevallen meldt de leidinggevende de ontvangst van een afzonderlijk geschenk bij de gemeentesecretaris.

Lid 3

Afzonderlijke organisatieonderdelen kunnen afspraken maken over de manier waarop zij omgaan met ontvangen geschenken, bijvoorbeeld verdelen of verloten. De bepalingen over ambtelijke uitgaven en declaraties zijn gebaseerd op het personeelshandboek van de gemeente Apeldoorn.

Lid 5

Een voorbeeld waarbij de onafhankelijke positie in het geding kan komen is als de ambtenaar deelneemt aan een activiteit op kosten van een leverancier of aan een activiteit die een leverancier heeft georganiseerd.

Artikel 6 | Uitnodigingen

De aanwezigheid van werknemers bij bijeenkomsten en evenementen heeft meestal een directe functionele betekenis voor de gemeente. Denk aan een gemeenteonderdeel profileren, ervaringen delen, kennis opdoen, de mogelijkheid waardevolle contacten te leggen of te onderhouden. Ontbreekt die betekenis, dan slaat de ambtenaar de uitnodiging af. Krijgt een ambtenaar een uitnodiging om bijvoorbeeld een spreekbeurt te houden op een symposium, dan maakt hij met zijn leidinggevende dezelfde afspraken als bij nevenwerkzaamheden. Houdt de ambtenaar de spreekbeurt namens de gemeente of op persoonlijke titel? Doet hij dit tijdens of buiten werktijd? Als achteraf blijkt dat hij een uitnodiging verkeerd heeft ingeschat, dan meldt de werknemer dit bij zijn leidinggevende.

Lid 3

Bij twijfel neemt de ambtenaar contact op met zijn leidinggevende.

Uitnodigingen voor ontspannende activiteiten kunnen tegelijkertijd functioneel zijn. Een etentje met bijvoorbeeld een externe partner ter afsluiting van een goed verlopen project bestendigt de relatie tussen partijen. Maar een gezamenlijke lunch of diner met een relatie tijdens het onderhandelingsproces kan duiden op een poging tot beïnvloeding. Ook een overdadig diner met attracties op kosten van een derde kan een sfeer van verplichtingen scheppen. Een uitnodiging moet daarom kritisch bekeken worden.

Artikel 7 | Verantwoord omgaan met gemeentelijke voorzieningen en personeelsregelingen

Lid 3

Nadere regels hiervoor zijn te vinden in de gemeentelijke regelingen over e-mail- en internetgebruik, mobiele telefoons, gemeentelijke eigendommen, werktijden en het ziekteverzuimprotocol.

Artikel 8 | Belangenverstrengeling (ambtenaren, familieleden, vrienden en ex-collega's)

De werkgever wijst de functies aan waarvoor dit artikel geldt.

Lid 2

Als bijvoorbeeld een vriend van de ambtenaar meedingt in een aanbesteding van de gemeente Apeldoorn, meldt de ambtenaar dit bij zijn leidinggevende.

Lid 3

Om ongewenste beïnvloeding en afhankelijkheid te voorkomen, voeren zo veel mogelijk minstens 2 personen onderhandelingen met aanbieders van diensten en goederen. Hiervan kunnen zij in overleg met de leidinggevende afwijken. Deze afwijking mag alleen als

  • taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zijn vastgelegd in de administratieve organisatie;
  • de leidinggevende controleert of de ambtenaar de afgesproken regels juist toepast.

Lid 4

Een situatie met tegengestelde belangen kan bijvoorbeeld ontstaan als het bestuur en de ambtelijke organisatie niet op één lijn zitten.

Lid 5

In dit artikel gaat het om persoonlijke relaties. Bijvoorbeeld een aanbieder van diensten of goederen of iemand die een gemeentelijk product (zoals een vergunning, ontheffing of uitkering) aanvraagt.

Lid 6

Heeft een ambtenaar een meer dan vriendschappelijke relatie met iemand die bij de gemeente werkt? Dit kan invloed hebben op de manier waarop hij zijn functie uitoefent. Vermoedt de ambtenaar dat de relatie in strijd is met het gemeentebelang, dan meldt hij deze bij zijn leidinggevende. Voorbeelden van een meer dan vriendschappelijke relatie zijn een liefdesrelatie of gezinsrelatie. Staat vast dat de relatie in strijd is met het dienstbelang, dan neemt de leidinggevende passende maatregelen. Heeft een leidinggevende deze meer dan wetenschappelijke relatie, dan meldt hij dit bij de naast hogere leidinggevende.

Lid 7

Als de ambtenaar bijvoorbeeld bezwaar maakt tegen een WOZ-beschikking namens zijn moeder, die dat zelf niet kan, dan overlegt de ambtenaar dit met zijn leidinggevende. Een bezwaar indienen voor een familielid is niet toegestaan als het onderwerp van bezwaar ligt op het vakgebied van de ambtenaar.

Een ambtenaar mag wel altijd bezwaar aantekenen tegen een besluit van de gemeente Apeldoorn, waarbij hij belanghebbende is.

Lid 8

In de Cao Gemeenten en in de Ambtenarenwet staan geen bepalingen die een ex-ambtenaar verbieden om tegen beloning werk voor de gemeente te doen. Zo’n verbod bestaat wel voor oud-bestuurders. Dit staat in de Gemeentewet. In de gemeentelijke gunnings- en aanbestedingsregels kunnen voorschriften staan over de positie van oud-werknemers.

Een ex-collega inhuren heeft voor de gemeente praktische voordelen, maar ook nadelen. Voormalig ambtenaren kunnen oneigenlijk gebruikmaken van hun kennis en contacten die ze hebben opgedaan in hun ambtelijke functie. Soms worden bij uitdiensttreding van een werknemer die voor zichzelf begint afspraken gemaakt over de toekomstige opdrachten. Deze praktijken zijn concurrentievervalsend en kunnen de geloofwaardigheid en integriteit van de organisatie aantasten. Bovendien zijn over het algemeen de kosten voor inhuur van een externe hoger.

9 | Reageren op niet-integere zaken

Voor de integriteit van een organisatie is het belangrijk dat werknemers zich vrij voelen om misstanden intern aan te kaarten. Het begrip 'misstand' is breed: het kan gaan om fraude, diefstal van kantoormeubilair, vrienden bevoordelen bij het verlenen van een vergunning, een wethouder die relevante informatie achterhoudt of een manager die een vacature onderhands vervult.

(Vermoedens van) misstanden binnen de gemeente zijn interne aangelegenheden waarmee de organisatie vertrouwelijk omgaat. In principe lekt een ambtenaar niet naar de pers over misstanden. Soms kan een ambtenaar terecht vertrouwelijke informatie naar buiten brengen, bijvoorbeeld als de gemeente niet adequaat reageert bij een acuut gevaar voor de volksgezondheid.

Het Wetboek van Strafvordering (artikel 162) verplicht een ambtenaar aangifte te doen als hij kennis heeft van een ambtsmisdrijf. Het is niet de bedoeling dat de ambtenaar zelfstandig aangifte doet, maar dat hij contact opneemt met de leidinggevende. De organisatie is dan verantwoordelijk voor de contacten met politie en justitie.

Heeft de ambtenaar vragen of wil hij advies over integriteitskwesties, dan kan hij contact opnemen met de vertrouwenspersoon integriteit. Meer informatie hierover is te vinden op A-net en in de Regeling melden vermoeden van een misstand gemeente Apeldoorn en het Protocol integriteitsonderzoek gemeente Apeldoorn.

Artikel 10 | De leidinggevende draagt het integriteitsbeleid uit

Iedere werknemer is verantwoordelijk voor zijn individuele gedrag. De leidinggevende heeft een verantwoordelijkheid voor de omgeving waarin de werknemers hun werk doen. Een omgeving waarin grote openheid heerst, werkt remmend op 'gesjoemel' en ander ongewenst gedrag. De leidinggevende bevordert de bewustwording van de werknemers en ondersteunt hen in omgaan met gevoelige en risicovolle situaties. De leidinggevende maakt ongewenst gedrag van een werknemer bespreekbaar, corrigeert en neemt passende maatregelen als dat nodig is.

Lid 2

Het onderwerp integriteit is een voortdurend punt van aandacht bij de jaargesprekken. Voorbeelden van integriteitsonderwerpen zijn werksfeer, pesten, morele dilemma's, integer handelen en nevenwerkzaamheden.

“Ik verklaar dat ik kennis ga nemen / op de hoogte ben van de Gedragscode ambtelijke integriteit 2019 én ik hiernaar zal handelen.”

Plaats en datum: …………………………………………………………….

Naam en voorletters: …………………………………………………………

Handtekening: …………………………………………………………….

Uw Reactie
Uw Reactie