Sponsoring citymarketing

Citymarketingevenementen zijn evenementen die volledig aansluiten bij de citymarketingstrategie van de gemeente Apeldoorn en daar ook zichtbaar invulling aan geven.

Lees meer

Een subsidie is een aanspraak op geld van de gemeenschap. Het gaat meestal om een eenmalig bedrag dat je daarom ook steeds weer opnieuw moet aanvragen. Met dat bedrag levert de aanvrager een bijdrage om het vastgestelde beleid van de gemeente te realiseren. Bijvoorbeeld op het gebied van zorg en welzijn, onderwijs, sport, kunst en cultuur, integratie en recreatie.

Het kan gaan om organisaties en voorzieningen waar de gemeente een financiële bijdrage aan levert, zoals sportverenigingen, de bibliotheek of peuterspeelzaal. Ook kleinschalige initiatieven van bewoners of stichtingen worden ondersteund als ze passen binnen het beleid.

Elke soort subsidie kent eigen ‘spelregels’. Zoals de hoogte van het bedrag, de manier waarop je het aanvraagt en de manier waarop je moet aantonen dat je het geld juist besteed hebt.

Hoe hoger het bedrag, hoe meer regels en controlemomenten.

Deze evenementen leveren een essentiële bijdrage aan de strategische doelstellingen van de gemeente Apeldoorn, waaronder de profilering van Apeldoorn als:

  • comfortabele gezinsstad (buitengewoon kindvriendelijk)
  • toeristisch toplandschap (door zichtbare verbinding met de Veluwe) en
  • stad van toegepaste kennis en innovatie.

We noemen citymarketingevenementen ook wel on-brandevenementen. Om evenementen met citymarketing te verbinden is een aantal uitgangspunten opgesteld:

  • Bestaande en nieuwe evenementen, groot en klein, kunnen citymarketing versterken
  • Evenementen krijgen extra aandacht en ondersteuning op basis van de citymarketing-waarde in de vorm van PR en (rand)programmering
  • Het doorgroeien van bestaande succesvolle evenementen van regionale naar nationale uitstraling heeft prioriteit
  • Keuzes voor ingekochte grote evenementen gaan niet ten koste van bestaand succesvol aanbod
  • Toepassing van de lobby- en sponsorstrategie in samenwerking met de gemeente en initiatiefnemer.

Om in aanmerking te komen voor ondersteuning vanuit het beschikbare budget voor citymarketing evenementen, moet het desbetreffende evenement een aantoonbaar grote bijdrage leveren aan de onderscheidende positionering van Apeldoorn als kindvriendelijke stad op de Veluwe, waar slim kennis wordt toegepast.

De uitdaging ligt erin de beste daarin te willen zijn. Dus de meest kindvriendelijke (en daarmee ook voor anderen vriendelijke) stad. De stad met de beste werk-privé balans. En de stad waar we op de slimste manier kennis toepassen. Zo positioneren wij Apeldoorn als de meest attractieve stad van de Veluwe. Overigens, u kunt een bijdrage uit dit budget ontvangen naast een eventuele evenementensubsidie.

Het te ondersteunen evenement moet bij de doelgroepen van onze citymarketing activiteiten dus een concrete bijdrage aan het gewenste imago van Apeldoorn leveren.

Meer informatie over citymarketing kunt u krijgen bij Michaela Luttenberg, evenementenmanager van de Stichting Apeldoorn Marketing. Zij is van maandag tot en met donderdag bereikbaar op (06) 5794 2886 of via m.luttenberg@apeldoornmarketing.nl.

Uw Reactie
Uw Reactie