Aangepaste dienstverlening door coronavirus
Het coronavirus vraagt van ons een andere manier van werken. Als gemeente Apeldoorn helpen we u online, telefonisch en waar noodzakelijk fysiek. Kunt u uw afspraak uitstellen? Dan vragen wij u dit te doen.
We vragen u om producten zoveel mogelijk digitaal aan te vragen. Hetzelfde geldt voor het doorgeven van informatie, zoals bijvoorbeeld een verhuizing. Is het echt noodzakelijk om een afspraak te maken? Bel dan 14 055 voor overleg, kies in het keuzemenu voor 2.
Online aanvragen
Afspraak maken
Aanvragen
U kunt een Bewijs van Nederlanderschap op verschillende manieren aanvragen:
Online
Direct online aanvragen (met DigiD).
U krijgt het uittreksel binnen 3 werkdagen per post toegestuurd.
Schriftelijk
Stuur een brief met een kopie van uw geldige identiteitsbewijs naar Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn. Vermeld hierin dat u een bewijs van Nederlanderschap nodig heeft en voor welk doel, zodat duidelijk is welke gegevens erin moeten staan. Als u het bewijs nodig heeft voor internationaal gebruik, kunnen wij het afgeven op een speciaal formulier dat in meerdere talen is opgesteld. Vermeld dit tijdig en duidelijk.
U krijg uw aanvraag binnen 5 werkdagen na ontvangst van uw verzoek een factuur toegestuurd.
Balie
U kunt een Bewijs Nederlanderschap persoonlijk aanvragen op afspraak in het stadhuis. Maak hiervoor online een afspraak.
U moet meenemen: een geldig identiteitsbewijs.
Wij verwerken uw aanvraag direct.
Kosten
- Het online aanvragen van een uittreksel kost € 9,10.
- Het aanvragen van een uittreksel aan de balie of schriftelijk kost € 14,75.
Mocht achteraf blijken dat u het uittreksel niet nodig heeft, dat u niet ingeschreven staat of dat u het verkeerde uittreksel heeft aangevraagd dan kunnen wij de door u betaalde leges helaas niet terugbetalen.
Zie ook