De inrichting van de grond van het centrumgebied is erg wisselend. Er is een asfalt rijbaan, geklinkerde stoep, betonstraatstenen en grond van verschillende particuliere eigenaren. Met dit plan willen we het centrum netter maken met één soort verharding van gevel tot gevel.
Het plan is om de verharding, inclusief de rijbaan, te maken van gebakken klinkers. Dat zorgt ervoor dat de rijbaan meer onderdeel wordt van het winkelgebied en dat autorijders geneigd zijn om hun snelheid te minderen. Daarnaast verdwijnt de verhoogde stoep omdat de rijbaan in zijn geheel wordt verhoogd zodat de weg op hetzelfde niveau uitkomt als de stoep. Zo ontstaat er één groot verhoogd plein.

De waterafvoer aan beide kanten van de rijbaan en een verschil in bestrating van de klinkers zorgen op subtiele wijze dat de rijbaan wel duidelijk herkenbaar is. De rijbaan met gebakken klinkers loopt door tot aan de kruising met de Bogardslaan en daarna de hoek om naar de Bogaardslaan tot aan de apotheek. Vanaf de kruising naar de Molecatenlaan wordt het weer een asfaltweg. Daar verandert niks, er komt alleen een nieuwe laag asfalt op.
Ook gaan we de straat groener maken. We zullen bomen planten en op enkele plekken grotere plantvakken maken, zodat een wat vriendelijker straatbeeld ontstaat.
Rondom de Albert Heijn worden extra parkeerplekken toegevoegd vanwege uitbreiding van de winkel. De schuine parkeerplekken bij de voormalige CODA locatie en daar tegenover bij de Albert Heijn gaan weg en worden parkeerplekken parallel aan de rijbaan. In totaal komen er uiteindelijk meer parkeerplekken dan nu.
De weg ten noorden van de Albert Heijn wordt eenrichtingsverkeer, zodat hier minder verkeer zal zijn dan nu het geval is. Dat is ook prettig omdat de nieuwe ingang van de Albert Heijn aan het einde van dit straatje komt.
Bij de beek, schuin tegenover de Hubo, maken we een klein verlaagd zitplekje. De plek zoals we die voor ogen hebben is een klein verhard plekje waar je met een trappetje naar toe kunt. Liefhebbers kunnen even de voeten in het water steken.
We maken fietsenrekken bij verschillende winkels in de omgeving. De Albert Heijn maakt ook meer plek om de fiets te parkeren dan nu het geval is. Ook komen er op verschillende plekken in het centrum nieuwe bankjes.
We verwijderen de bushalte in de Bogaardslaan, omdat de bus niet meer rijdt. De buurtbus die nog wel rondrijdt, mag op alle plekken stoppen en daarom is een bushalte niet meer nodig.
Schetsontwerp Ugchelen Centrum

Legenda

Het asfalt van het meest oostelijke deel van de Bogaardslaan is in zeer slechte staat. Het is niet meer mogelijk om een nieuwe laag asfalt hierover aan te brengen. Daarom hebben we ervoor gekozen om dit deel ook om te zetten naar een gebakken klinker. Op deze manier gaat dit gedeelte, waar veel bedrijvigheid is, ook meer bij het centrum horen.
De rest van de rijbaan is in betere staat. Daarom brengen tot en met huisnummer 37 een nieuwe laag asfalt aan. Op het deel daarna repareren we plaatselijk het asfalt.
De Bogaardslaan kent momenteel een snelheidsregime van 30 km/uur. Dit zal niet veranderen. We voegen we nog drie nieuwe drempels toe in de straat tot aan de basisschool, net als de bestaande drempel. Het blijkt namelijk dat er nog te hard wordt gereden op dit stuk. Ook wordt de slinger in de rijbaan iets scherper, waardoor autorijders langzamer moeten rijden.
We verruilen de huidige parkeerplekken voor een groene berm met bomen. Auto’s kunnen op de rijbaan aan beide kanten parkeren, zoals op andere plekken in deze straat. De straat is breed genoeg en de 30 km/u regel maakt dit mogelijk.
Schetsontwerp Bogaardslaan

Legenda
