Aangepaste dienstverlening door coronavirus
Het coronavirus vraagt van ons een andere manier van werken. Als gemeente Apeldoorn helpen we u online, telefonisch en waar noodzakelijk fysiek. Kunt u uw afspraak uitstellen? Dan vragen wij u dit te doen.
We vragen u om producten zoveel mogelijk digitaal aan te vragen. Hetzelfde geldt voor het doorgeven van informatie, zoals bijvoorbeeld een verhuizing. Is het echt noodzakelijk om een afspraak te maken? Bel dan 14 055 voor overleg, kies in het keuzemenu voor 2.
Beschrijving
Als u in het buitenland trouwt of een partnerschap sluit, kan de buitenlandse autoriteit u vertellen welke documenten u hiervoor nodig heeft. In sommige landen moet u bewijzen dat u niet getrouwd bent of geen geregistreerd partnerschap hebt. De buitenlandse autoriteit kan u dan vragen om een ongehuwdverklaring (uittreksel Basisregistratie Personen (BRP)) of een verklaring van huwelijksbevoegdheid.
Ongehuwdverklaring
De ongehuwdverklaring is een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP). Deze vraagt u aan bij uw woongemeente. U kunt dit uittreksel individueel aanvragen. Bent u inmiddels geëmigreerd dan vraagt u de ongehuwdverklaring aan bij een RNI-gemeente.
Verklaring van huwelijksbevoegdheid
Deze verklaring heeft u alleen nodig als hier specifiek om gevraagd wordt. Deze vraagt u aan bij uw woongemeente. Deze kunt u alleen aanvragen met alle gegevens van u beiden. Het is niet mogelijk om de verklaring van huwelijksbevoegdheid enkelvoudig (voor één persoon) af te geven. (zie Voorwaarden)
Als u inmiddels bent geëmigreerd, vraagt u de verklaring van huwelijksbevoegdheid aan bij de burgerlijke stand van uw laatste woongemeente.
Om voor een verklaring van huwelijksbevoegdheid in aanmerking te komen heeft tenminste één van u beiden de Nederlandse nationaliteit.
Let op: de verklaring van huwelijksbevoegdheid is na afgifte zes maanden geldig.
Aanvragen
U kunt de verklaring van huwelijksbevoegdheid op 2 manieren aanvragen:
- persoonlijk, aan de balie in het stadhuis, maak hiervoor online een afspraak
- schriftelijk,stuur alle benodigde (originele) documenten per aangetekende post naar de gemeente op:
- Gemeente Apeldoorn
- T.a.v. afdeling persoonsinformatiebeheer
- Postbus 9033
- 7300 ES Apeldoorn
Welke documenten u mee moet nemen of op moet sturen leest u onder het kopje 'Voorwaarden'.
Als u de verklaring aan de balie aanvraagt en alle documenten zijn akkoord, dan krijgt u gelijk de verklaring mee. Als u de documenten opstuurt, dan sturen wij de verklaring, uw documenten en de nota naar het door u opgegeven adres.
Kosten
De kosten voor een verklaring van huwelijksbevoegdheid bedragen € 24,30.
Voorwaarden
Om voor de verklaring huwelijksbevoegdheid in aanmerking te komen moet u aan onderstaande voorwaarden voldoen:
- Tenminste één van u heeft de Nederlandse nationaliteit
- U woont in Apeldoorn of uw laatste woonplaats in Nederland was Apeldoorn
Voor de aanvraag heeft u de volgende (originele) documenten nodig:
- identiteitsbewijs van beiden (een gelegaliseerde kopie)
- geboorteakte van beiden (alleen als u in het buitenland bent geboren)
- bewijs van nationaliteit van beiden ((kopie) paspoort)
- bewijs van beiden dat u op dit moment niet gehuwd bent (verkrijgbaar bij uw woongemeente)
- bewijsstukken van ontbinding / beëindiging van een vorig huwelijk (als u eerder gehuwd bent geweest)
Buitenlandse documenten moeten mogelijk voorzien zijn van legalisatiestempels of een apostillestempel. Als de documenten niet in het Nederlands, Engels, Duits of Frans zijn opgesteld is ook een vertaling door een beëdigd tolk of vertaler in Nederland nodig.
Twijfelt u of u een legalisatie of apostille op uw document nodig hebt? Neem dan contact op met de gemeente via telefoonnummer 14 055.