De straten die geen onderdeel uitmaken van de strooiroute worden niet gestrooid. Wij hebben helaas niet genoeg capaciteit om strooiroutes te veranderen, of om op verzoek extra te komen strooien.
Alleen bij aanhoudende sneeuw wordt er, op werkdagen, handmatig sneeuw verwijderd bij belangrijke plekken. Bijvoorbeeld bij oversteekplaatsen, voetpaden rondom zorgcentra en scholen. Wij zetten onze buitenmedewerkers (zoals stratenmakers en mensen uit de groenvoorziening) in voor deze extra ondersteuning.
De gemeente strooit niet overal
We staan met een ploeg van 40 medewerkers, 30 strooiwagens en 4 sneeuwschuivers klaar om de 700 kilometer aan wegen en hoofdfietspaden te strooien. De gemeente heeft niet genoeg materiaal en medewerkers om in alle straten, paden en trottoirs te strooien. Dat is ook niet goed voor het milieu.
Ook kunnen grote voertuigen niet door smalle straten, zeker als er veel geparkeerde auto’s staan. Daarom concentreert de ploeg zich op de wegen en fietspaden waar verkeer, openbaar vervoer, werk of school samenkomen.
De strooiroutes zijn zo uitgestippeld, dat u vanaf uw woning niet ver hoeft te rijden of lopen om op een strooiroute te komen.
Wanneer strooien?
Wanneer de gemeente op basis van de weersvoorspellingen gladheid verwacht, gaan de strooiwagens uren van te voren de weg op. Het zout wordt op de weg aangebracht door strooiers op vrachtauto's en tractoren. Soms is het nodig om de route meerdere keren te strooien.
Hoe strooien we?
We kijken goed waar strooien nodig is en we verspillen geen zout. We maken gebruik van een slim systeem. Alle wagens krijgen zout en een strooikastje mee. De strooiers rijden de route en de software uit de strooikastjes doet de rest. In het strooikastje staat precies aangegeven welke route ze moeten rijden en ook wordt automatisch zo de hoeveelheid zout en de breedte gestrooid. De bestuurders houden dit goed in de gaten, maar hoeven eigenlijk alleen maar naar de stem van de navigatie te luisteren en hun voertuig te besturen. Op deze manier strooien we alleen op de weg en voorkomen we dat het zout in de bermen terecht komt.
Toch wordt het soms glad
Dat is helaas, hoe vaak de gemeente ook strooit, niet altijd te voorkomen. Op sommige gestrooide wegen blijft het glad. Dit komt bijvoorbeeld voor op wegen en paden waar minder auto's en fietsers rijden. Sneeuwresten worden hierdoor niet goed ingereden.
Vanwege de kou gaan meer mensen met de auto. De autobanden maken een harde massa van de sneeuw. Gaat het vervolgens dooien en daarna weer vriezen, dan wordt dit een ijsvlakte. Daarnaast is de werking van zout minder als het onder de -7 graden is. Kijk dus altijd goed uit als u de weg opgaat!
Veelgestelde vragen
Zijn uw vragen nog niet beantwoord?
Bekijk de veelgestelde vragen