Er zijn een aantal voorwaarden waaraan u moet voldoen. Misschien heeft u recht op een ander soort uitkering, of moet u deze via een ander loket aanvragen. Daarom kijkt u eerst of - en hoe u in een bijstandsuitkering kunt aanvragen. Dit gebeurt vanzelf, als u online een afspraak maakt.
Let op: ben je jonger dan 27 jaar?
Ben je jonger dan 27 jaar? Vraag dan een uitkering aan via het Jongerenloket
Hoe vraagt u een bijstandsuitkering aan?
Een bijstandsuitkering aanvragen gaat in drie stappen.
- Check
Kijk of u een bijstandsuitkering kunt aanvragen - en hoe.
Gebruik de controle voor aanvraag-button hieronder.
- Afspraak
Met button hieronder maakt u online een afspraak met een medewerker.
Als er voor uw aanvraag andere oplossingen gelden, leest u dat ook.
- Gesprek
U heeft twee kennismakingsgesprekken. Hier bespreekt u uw persoonlijke, financiële, woon- en leefsituatie. Uw situatie bepaalt of u in aanmerking komt voor een uitkering. Ook bepaalt uw situatie de hoogte van de uitkering.
Meer weten?
Wilt u meer weten over werk of uw inkomen? Neem dan contact met ons op. Bel 14 055 vraag naar Team werk en inkomen.
Stap 1 - Controle voor aanvraag
Wat is de hoogte van een bijstandsuitkering?
De hoogte van de bijstandsuitkering is afhankelijk van uw leeftijd, uw gezinssituatie en de kostendelersnorm die wordt toegepast. Bekijk de bedragen in het overzicht met bijstandsnormen.
Wat gebeurt er bij de eerste afspraak?
Een bijstandsuitkering is een aanvulling op uw inkomsten. Tijdens het gesprek bespreekt u uw persoonlijke, financiële, woon- en leefsituatie. Uw situatie bepaalt of u in aanmerking komt voor een uitkering. Ook bepaalt uw situatie de hoogte van de uitkering.
Dit heeft u nodig bij het gesprek
- Geldig identiteitsbewijs (geen rijbewijs) waarop het Burger Service Nummer (BSN) vermeld staat. Heeft u een identiteitskaart of paspoort zonder BSN, neem dan ook een document mee waar uw BSN op staat.
- Curriculum Vitae (CV)
- Uw recente sollicitaties (afgelopen 2 maanden)
Na het eerste gesprek volgt nog een gesprek. Daarbij gaan we dieper in op uw situatie. Ook beoordelen we of u recht heeft op een uitkering. En we vertellen u hoe de aanvraag verder verloopt.
Sollicitatieplicht
Bij uw aanvraag voor een uitkering hoort ook een sollicitatieplicht. Dit betekent dat u zich tijdens de periode van de aanvraag actief inzet om betaald werk te vinden.
Kunt u niet tijdens de afspraak?
Meld het 48 uur van te voren. Gebruik hiervoor de link in uw afspraakbevestiging.
Als u niet naar de afspraak komt en ook niet tijdig afmeldt, loopt u de kans dat de meldingsdatum (de mogelijke ingangsdatum van de uitkering) vervalt. Het zal dan langer duren voordat u duidelijkheid krijgt over een uitkering.
Heeft u een partner?
Dan komt u samen naar de afspraak. Kan één van beiden niet? Kies dan een moment dat u beiden wel kunt. Kan een van u niet komen om medische redenen? Bel dan met 14 055 om de mogelijkheden te bespreken.
Deelt u een woning met meerdere volwassenen?
Een woning delen met volwassenen heeft invloed op de soort en hoogte van de uitkering. De relatie die u met elkaar heeft, is belangrijk hierbij. U bespreekt tijdens de eerste afspraak of u kostendeler bent (waarbij u alleen woonkosten deelt met huisgenoten, zoals kosten voor huur, elektra en gemeentebelastingen) of een gezamenlijke huishouding voert met uw (ex-)partner (waarbij u naast woonkosten ook huishoudkosten deelt, zoals kosten voor eten en drinken en persoonlijke verzorging).