Aanvragen
Als u staat ingeschreven in de gemeente Apeldoorn kunt een uittreksel op verschillende manieren aanvragen:
Online
direct online aanvragen (met DigiD).
Bij een online aanvraag betaalt u direct via internet en krijgt u het uittreksel binnen 3 werkdagen per post toegestuurd.
Schriftelijk
Stuur een brief met kopie van uw geldige identiteitsbewijs naar Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn waarin u aangeeft waarvoor u een uittreksel uit de BRP nodig heeft. Dan weten wij welke gegevens wij in het uittreksel moeten vermelden.
Bij een schriftelijk aanvraag krijgt u het uittreksel binnen 5 werkdagen (na de ontvangst van uw aanvraag) per post toegestuurd en u ontvangt een factuur.
Balie
U kunt ook naar de balie van het stadhuis komen. Maak hiervoor online een afspraak. Neem een geldig identiteitsbewijs en een bankpas mee.
Aan de balie krijgt u het uittreksel na betaling direct mee.
Hebt u als advocaat of andere bevoegde instantie een uittreksel nodig?
Kijk dan bij uittreksel BasisRegistratie Personen voor advocaten en andere bevoegde instanties.
Kosten
- Het online aanvragen van een uittreksel kost € 9,40.
- Het aanvragen van een uittreksel aan de balie of schriftelijk kost € 15,25.
Mocht achteraf blijken dat u het uittreksel niet nodig heeft, dat u niet ingeschreven staat of dat u het verkeerde uittreksel heeft aangevraagd dan kunnen wij de door u betaalde leges helaas niet terugbetalen.
Voorwaarden
Iedereen die staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Apeldoorn en in het bezit is van een geldig identiteitsbewijs, kan een uittreksel uit de BRP aanvragen.
Voor een minderjarig kind kunt u alleen als ouder/verzorger een uittreksel aanvragen als u ouderlijk gezag heeft en het kind op hetzelfde adres staat ingeschreven in de BRP.
U kunt ook een uittreksel aanvragen waarop u als ouder(s) en kind(eren) gezamenlijk staan vermeld. Voorwaarde is, dat u allen op één adres woonachtig bent. Meerderjarige kinderen moeten in dat geval toestemming/machtiging geven en een kopie van hun geldig identiteitsbewijs meegeven bij de aanvraag.
Machtiging
U kunt iemand machtigen om het uittreksel voor u aan te vragen. Uw gemachtigde heeft nodig:
- Een geldig identiteitsbewijs van zichzelf
- Een geldig identiteitsbewijs van u
- Een brief met uw handtekening, waarin u die persoon toestemming geeft om als uw gemachtigde op te treden. Vermeld in deze brief ook dat u én waarvoor u een uittreksel uit de BRP nodig heeft, opdat wij weten welke gegevens we in het uittreksel moeten vermelden.
Aanvullende informatie
Uittreksel BRP voor internationaal gebruik
Als u het uittreksel nodig heeft voor internationaal gebruik, kunnen wij een internationaal model verstrekken met vertalingen naar het Engels, Frans en Duits.
Let op: uw geslacht staat niet op een internationaal uittreksel. Een internationaal uittreksel heeft een vaste indeling. U kunt niet zelf kiezen welke gegevens erop moeten komen te staan.
Geldigheid
Een uittreksel BRP heeft geen houdbaarheidsdatum. Er staat wel op wanneer een uittreksel is gemaakt. Meestal mag een uittreksel maar drie of zes maanden oud zijn voor de instantie die erom vraagt. Dit kunt u navragen bij de instantie die het uittreksel van u wil hebben.
BRP versus burgerlijke stand
In een uittrekstel uit de BRP staat informatie over uw inschrijving als burger in de BRP. In een uittreksel uit de burgerlijke stand staan gegevens over een bepaalde levensgebeurtenis (zoals huwelijk, scheiding, geboorte of overlijden). Een uittreksel uit de BRP kunt u alleen krijgen bij de gemeente waar u op dat moment staat ingeschreven. Een uittreksel uit de burgerlijke stand kunt u krijgen in de gemeente waar de betreffende gebeurtenis plaatsvond.
Staat u niet meer ingeschreven in de BRP?
Kijk dan bij uittreksel Registratie Niet-Ingezetenen.
Zie ook