Het doorgeven en verwerken van uw verhuizing is gratis. U kunt uw verhuizing op verschillende manieren doorgeven:
Online
Gaat u bij iemand inwonen?
Dan hebben wij naast uw verhuisaangifte ook toestemming nodig van de hoofdbewoner. Dit kan op twee manieren:
- de hoofdbewoner kan toestemming geven, door tijdens de aangifte ook met DigiD in te loggen.
- de
toestemmingsverklaring (pdf, 0.73 MB)
en een kopie identiteitsbewijs van de hoofdbewoner kunt u uploaden tijdens de aangifte.
Schriftelijk
Gaat u bij iemand inwonen?
Dan hebben wij naast uw verhuisaangifte ook toestemming nodig van de hoofdbewoner. Een
ingevulde toestemmingsverklaring (pdf, 0.73 MB)
en een kopie identiteitsbewijs van de hoofdbewoner stuurt u mee met uw aangifte. Het formulier kunt u sturen naar:
Gemeente Apeldoorn
T.a.v. Publieksbalie
Postbus 9033
7300 ES Apeldoorn
Wie mag de verhuizing doorgeven?
- Iedereen van 16 jaar en ouder
- Samenwonende echtgenoten/geregistreerde partners voor elkaar
- De ouder, voogd of verzorger voor minderjarige kinderen
- Ouders voor inwonende meerderjarige kinderen
- Meerderjarige kinderen voor inwonende ouders
- De curator voor een persoon die onder curatele is gesteld
- Een gemachtigde ( machtigingsformulier (pdf, 155.16 kB) )
De gemeente heeft het recht om op een later moment te vragen naar meer aanvullende (bewijs)stukken als er twijfel bestaat over de juistheid van de aangifte.
Bestuurlijke boete
De gemeente is bevoegd een bestuurlijke boete op te leggen bij het niet nakomen van de wettelijke verplichtingen. Deze boete kan maximaal € 325 bedragen. Meer informatie over bestuurlijke boete.
Termijnen
In de Wet Basisregistratie Personen (BRP) is vastgelegd dat een verhuisaangifte niet eerder dan 4 weken voor en niet later dan 5 dagen na de verhuisdatum mag worden doorgegeven. Wanneer de termijn van deze 5 dagen eindigt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag, dan wordt de termijn verlengd tot de eerst volgende werkdag. Geeft u de verhuizing later door dan 5 werkdagen? Dan wordt de aangiftedatum de verhuisdatum.
Aan wie de gemeente uw adreswijziging doorgeeft
De gemeente Apeldoorn geeft, afhankelijk van uw persoonlijke situatie, uw verhuizing door aan onder andere:
- Rijksbelastingen
- Circulus-Berkel
- Waterschap Veluwe
- Ziektekostenverzekeraars
- Rijkskadaster en Openbare Registers
- USZO/ABP/FB/IT/BO/BIV
- Pensioenfondsen
- St. Interkerkelijke Ledenadministratie
- UWV
- SVB (Sociale Verzekeringsbank)
- Gemeentelijke belastingen
- PlusOV
- Wmo-loket
Het kan zijn dat de verwerking van uw verhuizing door deze instanties langer duurt dan de 3 tot 5 werkdagen die de gemeente hanteert.