Voor dag en dauw …

Voor dag en dauw …

Met de neus in de weersvoorspellingen probeert de strooiploeg van Apeldoorn de dagelijkse en nachtelijke werkzaamheden te bepalen. Het werk van de strooiploeg is onstuimig en wisselvallig. Net als het weer. Foto: gemeente Apeldoorn

Een kijkje achter de schermen bij de Apeldoornse strooiploeg

Het gaat vriezen, maar het kan ook dooien. Er valt veel sneeuw, oh nee.. toch niet… Met hun neus in de weersvoorspellingen proberen strooiploeg-coördinator Gert Zwols en zijn collega’s de dagelijkse en nachtelijke werkzaamheden te bepalen.

Het werk van de strooiploeg is onstuimig en wisselvallig. Net als het weer. En toch staat onze strooiploeg voor dag en dauw vrolijk op, om de Apeldoornse wegen begaanbaar en zo veilig mogelijk te houden.

Een typische ochtend of avond is er vrijwel niet voor de mannen van de strooiploeg. Er wordt gestrooid wanneer het gaat vriezen en de wegen nog nat zijn, of wanneer het ijzelt of sneeuwt. De mannen houden de weersvoorspellingen goed in de gaten. Gert Zwols: "We gebruiken meetpunten om lokaal te meten hoe koud het is. Op basis daarvan voorspelt de strooiploeg of ze moeten strooien of niet. Als het gaat sneeuwen is het voor iedereen duidelijk dat we strooien. Maar wat de meeste mensen niet weten, is dat we meestal al strooien als het nat en koud is."

Strooien en sneeuwschuiven in Apeldoorn

Strooien en sneeuwschuiven in Apeldoorn. Voor dag en dauw op pad met de strooiploeg van gemeente Apeldoorn.

Onstuimig werk, net als het winterweer

Zeker 90% van het zout strooit de gemeente preventief. Dat betekent dat de strooiploeg ‘s avonds rond 19:00 uur op pad gaat om te strooien tegen de gladheid die zich de volgende ochtend voordoet. "Als er na het strooien toch een onverwachte bui komt, spoelt het net gestrooide zout grotendeels weer weg. Helaas … Dan gaat de ploeg ‘s ochtends heel vroeg nog een keer op pad, om 700 km aan wegen en fietspaden in Apeldoorn te strooien. Want dat is de totale lengte van de route die we afleggen.", vertelt Zwols.

Goed voorbereid op vrieskou

Misschien heeft u de strooiwagens wel voorbij zien komen op een warme herfstdag. In het eerste weekend van oktober rijden we overdag namelijk testritten met de strooiwagens. Dit om te controleren of de wagens nog goed werken, of alle obstakels van de weg zijn en of er wijzigingen in de routes zijn. Zwols: "Dan zitten de werkzaamheden gelijk weer fris in het geheugen en weet iedereen wat er te doen staat."

Strooiwagen staat klaar om te rijden. Er is geen sneeuw, het is een test.
In het eerste weekend van oktober rijden we overdag testritten met de strooiwagens. Zo controleren we of alle wagens en installaties nog goed werken, of alle obstakels van de weg zijn en of er wijzigingen in de routes zijn.
Een man van de strooiploeg staat in stoere werkkleding voor het materieel.
Voor dag en dauw is strooiploeg-coördinator Gert Zwols al op pad. "Soms vragen mensen waarom we de kleine straten niet meepakken. Maar met ons grote materiaal zouden we het alleen maar erger maken."

Zwols: "Vér voordat Apeldoorn wakker wordt, gaan wij de weg al op Bij hevige sneeuwval trommelen we zo snel mogelijk collega’s op die zich binnen een uur moeten verzamelen." Dat kan soms ook midden in de nacht zijn. "Ver voordat de gemiddelde Apeldoorner uit zijn warme bed komt, ben ik met de mannen op pad om de wegen begaanbaar te maken. We starten een strooiactie namelijk meestal rond 4:00 uur. Zo zorgen we ervoor dat we vóór de spits, rond 06.00 uur, klaar zijn." Als alles gestrooid is, kan het verkeer het zout in het wegdek rijden.

Bij hevige sneeuwval schalen we op

"Als het flink sneeuwt, trekken we er allemaal op uit." De strooiploeg gaat dan met dertig  strooivoertuigen de weg op. Ook gaan er vier tractoren mee om belangrijke kruispunten zo snel mogelijk sneeuwvrij te maken. "Zo kunnen we zowel de sneeuw als de gladheid bestrijden. Bij sneeuwval rijden we alle vaste strooiroutes af. Maar er gaan op dat moment ook collega’s naar verzorgingstehuizen om daar de voetpaden sneeuwvrij te maken. Zo helpen we de meest kwetsbaren een handje."

Strooiploeg van formaat

De strooiploeg staat elke dag met 100 medewerkers klaar om 700 kilometer wegdek en fietspad te bestrooien en te schuiven. Maar wat is er verder nodig om de gladheid te bedwingen?

30
Strooiwagens
4
Traktoren
750
Ton zout
De hele strooiploeg, 100 man, 30 vrachtwagens en vier trekkers in één beeld.
Er zijn ongeveer honderd mensen die zich inzetten om de wegen in Apeldoorn begaanbaar te houden tijdens de koude dagen. Dat zijn medewerkers van de gemeente, Circulus en van aannemers die voor ons werken.

In totaal zijn er ongeveer honderd mensen die zich inzetten om de wegen in Apeldoorn begaanbaar te houden tijdens de koude dagen. Dat zijn medewerkers van de gemeente, Circulus en van aannemers die voor ons werken. Zodra de zon opkomt, gaan de mannen verder met hun eigen werkzaamheden. Het strooien is een seizoensgebonden taak die zij  naast hun reguliere werk oppakken. Het zijn dus behoorlijk lange werkdagen. 

“Waarom hebben jullie hier niet gestrooid?”

De strooiploeg staat graag voor dag en dauw op om Apeldoorn op de koude dagen veilig te houden. Toch levert hun werk veel vragen en soms zelfs boze blikken op. Zwols: "Dan vragen mensen waarom we de kleine straten niet meepakken. Maar met ons grote materiaal, zouden we het alleen maar erger maken. We schuiven sneeuw en ijs dan naar de auto’s toe, waardoor ze helemaal vast komen te zitten. We helpen graag, maar helaas kunnen we de sneeuw niet zomaar laten verdwijnen …"

Ook over fietspaden krijgt de strooiploeg dagelijks vragen. "Soms lijkt het alsof we daar niet strooien, maar dat is wel zo. We sproeien daar met pekelwater gemengd met zout. Door het pekelwater ziet u het zout niet, maar dat betekent niet dat we er niet zijn geweest." De fietspaden zijn een belangrijk onderdeel van de Apeldoornse routes, zeker ook rondom scholen. "We gaan zo vroeg mogelijk ons bed uit, om alles mee te pakken voordat de rest van Apeldoorn de deur uit gaat."

We strooien op:

  • hoofdwegen en – fietspaden;
  • busroutes;
  • ontsluitingswegen van wijken en bedrijventerreinen;
  • wegen en (fiets)paden naar openbare voorzieningen (ziekenhuizen en verzorgingstehuizen);
  • voetgangersgebied in het centrum en bij winkelcentra;
  • (hoofd)wegen in de woonwijken

We werken hard, maar ook u moet blijven opletten

Ondanks onze strooiacties in de vroege uurtjes en gedurende de dag, kan het nog steeds glad zijn. "We kúnnen niet overal tegelijk zijn en ook wij kunnen sneeuw niet laten smelten." legt Gert Zwols uit, "Daarom druk ik de mensen op het hart: let altijd goed op als u de weg op moet. En kijk vooral ook om naar elkaar."

U kunt zelf ook een handje helpen door de stoep voor uw deur sneeuwvrij te maken en/of te strooien met zout. Let er bij het sneeuwvrij maken wel op, dat u het niet op het fietspad veegt. Dat bemoeilijkt de fietstocht van anderen weer. Zwols: "Veeg de sneeuw zoveel mogelijk in uw eigen tuin, zo helpen we elkaar een handje. En daar zijn mijn collega’s en ik u ook weer dankbaar voor!"

Waar strooien we?

De strooiwagens rijden volgens een vast schema. Er is helaas geen capaciteit om alle straten, paden en trottoirs te strooien. De strooiroutes zijn zo uitgestippeld dat iedere inwoner van Apeldoorn binnen een straal van 400 meter op een gestrooide weg kan komen. De vaste routes zijn vooral wegen en fietspaden waar veel verkeer rijdt. Op voetpaden wordt niet gestrooid.

Bekijk de strooiroutes

Meer verhalen

Achtergrond en verdieping over het leven en beleven in gemeente Apeldoorn.

Uw Reactie
Uw Reactie