Online aanvragen
Inwoners van 12 jaar of ouder kunnen een identiteitskaart online aanvragen:
1. U voert thuis uw gegevens in en betaalt met iDeal;
2. Na betaling maakt u een afspraak met de publieksbalie voor uw handtekening en vingerafdruk;
3. U krijgt een e-mail als u uw nieuwe identiteitskaart kunt afhalen in het stadhuis.
Let op: Bent u jonger dan 12 jaar? Dan kunt u uw identiteitskaart niet online aanvragen, maak een afspraak met de publieksbalie. De kosten zijn gelijk. Zorg ook voor een ingevulde toestemmingsverklaring.
Dit neemt u mee naar uw afspraak
- Een goed lijkende pasfoto van maximaal zes maanden oud op het moment van de aanvraag. Bekijk de eisen voor een pasfoto bij de Rijksoverheid.
- Alle Nederlandse en buitenlandse reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) die op uw naam staan. Het maakt niet uit of ze nog geldig zijn. Hebt u bijvoorbeeld een Nederlandse Identiteitskaart en vraagt u ook een paspoort aan? Neem dan uw identiteitskaart mee. Hebt u geen 'oud' reisdocument? Neem dan een ander geldig identiteitsbewijs mee, zoals een rijbewijs.
U krijgt een e-mail als uw identiteitskaart klaarligt
Dit is gemiddeld 6 werkdagen na uw afspraak bij de publieksbalie. Afhalen kan zonder afspraak, tijdens openingstijden.
Aanvragen aan de balie
Wilt u uw identiteitskaart niet online aanvragen? Of bent u jonger dan 12 jaar? Dan kunt u uw identiteitskaart aan de publieksbalie aanvragen. Maak een afspraak met de publieksbalie
Let op: uw afspraak bij de publieksbalie duurt nu wat langer dan wanneer u uw aanvraag online start. U moet uw identiteitskaart persoonlijk aanvragen en ophalen.
Dit neemt u mee naar uw afspraak
- Een goed lijkende pasfoto van maximaal zes maanden oud op het moment van de aanvraag. Bekijk de eisen voor een pasfoto bij de Rijksoverheid.
- Alle Nederlandse en buitenlandse reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) die op uw naam staan. Het maakt niet uit of ze nog geldig zijn. Hebt u bijvoorbeeld een Nederlandse Identiteitskaart en vraagt u ook een paspoort aan? Neem dan uw identiteitskaart mee. Hebt u geen 'oud' reisdocument? Neem dan een ander geldig identiteitsbewijs mee, zoals een rijbewijs.
U krijgt een e-mail als uw identiteitskaart klaarligt
Dit is gemiddeld 6 werkdagen na uw afspraak bij de publieksbalie. Afhalen kan zonder afspraak, tijdens openingstijden.
Bent u jonger dan 12 jaar?
Dan moeten beide ouders/of gezaghouders toestemming geven voor de aanvraag. Zowel bij het aanvragen als het ophalen moeten het kind en een ouder/gezaghouder aanwezig zijn. Toestemming geven kan op verschillende manieren:
Beide ouders/gezaghouders met kind mee naar de afspraak
Of
- Neem allebei uw identiteitsbewijs mee en een ingevuld toestemmingsverklaring (pdf; 618kB), welke door beide ouders/gezaghouders is ondertekend.
Eén ouder/gezaghouder met kind mee naar de afspraak
- Neem uw identiteitsbewijs mee.
De andere ouder/gezaghouder geeft toestemming voor de aanvraag met DigiD door het invullen van de online toestemmingsverklaring.
Ook de ouder/gezaghouder die meegaat naar de afspraak kan thuis al online toestemming geven via de online toestemmingsverklaring.
Of
- Neem uw identiteitsbewijs en het identiteitsbewijs van de andere ouder/gezaghouder mee samen met het ingevulde toestemmingsverklaring (pdf; 618kB) mee, welke door beide ouders/gezaghouders is ondertekend.
Heeft u een buitenlands woonadres?
U kunt bij het Nederlandse consulaat (website Rijksoverheid) een nieuw paspoort aanvragen. Wanneer u in Nederland verblijft als uw paspoort verloopt, kunt u bij de gemeente Den Haag onder bepaalde voorwaarden een aanvraag indienen. Kijk voor meer informatie op www.denhaag.nl.
Afhalen
U kunt uw aangevraagde reisdocument of rijbewijs persoonlijk afhalen zonder afspraak. U krijgt een e-mail zodra uw document bij ons binnen is. Heeft u geen e-mailadres dan kunt u na 6 werkdagen uw document zonder afspraak afhalen.
Dit kan tijdens de openingstijden van de publieksbalie. U moet zich nog wel aanmelden bij de ticketzuil. U kiest hier voor “Afhalen paspoort, ID-kaart of rijbewijs zonder afspraak”.
Komt u uit één huishouden en komt u meerdere documenten ophalen, dan is één ticket uit de ticketzuil genoeg.
Drukte bij afhalen
Op woensdagmiddag en donderdagavond is het drukker dan op andere tijdstippen. We vragen u een ander moment te kiezen als dat mogelijk is.
Meenemen:
• Eventueel nog in het bezit zijnde (ook verlopen) reisdocumenten
Snel nodig? Spoedaanvraag
Het is mogelijk een reisdocument met spoed aan te vragen. Vraagt u het reisdocument vóór 14.45 uur aan, dan kunt u het de volgende werkdag na 9.00 uur ophalen. U maakt voor het aanvragen online een afspraak. U betaalt extra kosten voor een spoedaanvraag. In uitzonderlijke gevallen kan een spoedaanvraag 2 werkdagen duren.
Gewone aanvraag niet wijzigen
Van een gewone aanvraag kunt u geen spoedaanvraag maken. U kunt ook geen spoedaanvraag doen als u al een normale aanvraag hebt lopen.
Feestdagen
De gemeente is gesloten op feestdagen. U kunt dan geen reisdocument ophalen of aanvragen.
Kosten
Identiteitskaart |
Kosten 2022 |
Identiteitskaart 5 jaar geldig (tot 18 jaar) |
€ 36,95 |
Identiteitskaart 10 jaar geldig (vanaf 18 jaar) |
€ 68,50 |
Extra kosten spoedaanvraag nieuwe identiteitskaart |
€ 51,60 |
De kosten voldoet u bij de aanvraag. Betaal bij voorkeur via een pinbetaling.
Reizen met minderjarigen
Reist u met een minderjarig kind (tot 18 jaar) naar het buitenland, dan moet u rekening houden met extra regels en uitgebreide controles aan de grenzen. Daarom de tip: ga voorbereid op reis.
Kijk voor meer informatie over het reizen met kinderen op:
Vermissing of verloren
Woont u in Apeldoorn en bent u uw identiteitskaart kwijt? Geef dan deze vermissing door bij de gemeente. Iedereen vanaf 12 jaar moet dit zelf doorgeven.
U hoeft hiervoor geen aangifte te doen bij de politie. Wij verklaren uw vermiste identiteitskaart ongeldig. Ook wanneer u het terugvindt, is het niet meer bruikbaar; u moet de ongeldige identiteitskaart bij ons inleveren. U kunt op 2 manieren uw vermissing doorgeven:
Online
U kunt direct online de vermissing van uw identiteitskaart melden (met DigiD). Na deze melding kunt u direct online een afspraak maken om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.
Balie
U kunt uw vermissing ook aan de balie melden. Dit kan eenvoudig bij de aanvraag van een nieuw document. Maak een afspraak.
Diefstal of beroving
Bij diefstal, zakkenrollerij, overval en andere misdrijven is het verstandig ook aangifte van dit misdrijf te doen bij de politie.
Voorwaarden
- U hebt de Nederlandse nationaliteit
- U bent ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Apeldoorn
- De identiteitskaart blijft eigendom van de staat en u moet deze bij een nieuwe aanvraag inleveren. U mag deze niet weggooien of vernietigen als het verlopen is.
Inlogfunctie voor DigiD
De Nederlandse identiteitskaart wordt uitgegeven met een inlogfunctie voor DigiD. Dit betekent dat u, na activatie, in de DigiD-app kunt inloggen met identiteitskaart. Door op deze manier in te loggen, kunt u gegevens inzien die extra gevoelig zijn. Zoals medische gegevens.
Extra zekerheid
Om uw persoonsgegevens goed te beschermen willen organisaties nog meer zekerheid dat de gegevens met de juiste persoon worden gedeeld. Inloggen met behulp van een identiteitskaart in de DigiD app geeft die extra zekerheid en zorgt voor maximale bescherming van uw persoonsgegevens.
Inlogfunctie activeren
DigiD stuurt u binnen enkele werkdagen na het ophalen van uw identiteitskaart een brief met een pincode. Daarmee kunt u de inlogfunctie van uw identiteitskaart activeren. Na activatie is uw identiteitskaart geschikt om in te loggen op de websites van de overheid, het onderwijs, de zorg en uw pensioenfonds.
Laat je niet kopiëren of frauderen
Identiteitsfraude melden
Bij identiteitsfraude maken criminelen misbruik van valse of gestolen identiteitsgegevens. Ze kopen bijvoorbeeld op naam van iemand anders spullen zonder te betalen. Hebt u een kopie van uw Identiteitskaart afgegeven op bijvoorbeeld Marktplaats, een huizensite of een vacaturesite, maar u vertrouwt het niet? Of hebt u al gemerkt dat uw kopie is misbruikt om andere mensen op te lichten uit uw naam? Meld dit dan bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).
Op het moment dat uw Identiteitskaart bij identiteitsfraude of een datalek betrokken is, raden wij aan om een nieuw Identiteitskaart aan te vragen. Doordat wij in overleg met u bij de nieuwe aanvraag de oude Identiteitskaart direct kunnen inhouden verkleint dit de kans op identiteitsfraude.
Fraude met een kopie van uw document
Veel organisaties vragen om een kopie van uw identiteitsbewijs terwijl de controle van een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs vaak al voldoende is. Vraag daarom altijd waarvoor de kopie nodig is. Stuur ook nooit zomaar een kopie van uw identiteitsbewijs mee bij een online aan- of verkoop.
Er zijn echter organisaties die door een wettelijke verplichting wel al uw gegevens moeten ontvangen. Denk hierbij aan een werkgever, bank of notaris. Is een kopie noodzakelijk? Zorg dan dat niet-relevante gegevens zijn doorgestreept en dat het doel en de datum van de kopie staan vermeld. Zo beschermt u de kopie tegen mogelijk misbruik. Leen uw identiteitsbewijs ook nooit uit. Wist u trouwens dat dit, voor zowel lener als uitlener, strafbaar is?
De kopieID app
De KopieID app helpt bij het maken van een veilige kopie van uw identiteitsdocument. U kunt overbodige gegevens doorstrepen en de kopie voorzien van een watermerk met het doel en de datum van de kopie. De KopieID app kunt u downloaden in de App Store of Google Play Store.
Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid > Identiteitsfraude.
Zie ook