Schuldhulpverlening

Kunt u uw rekeningen niet meer betalen? Krijgt u aanmaningen of staat de deurwaarder op de stoep? Wilt u meer rust in uw financiën? Schuldhulpverlening helpt u om uw geldzaken weer op orde te krijgen.

Iedereen is anders en iedere situatie is anders. Daarom kijken we in elke situatie wat het beste bij u past. Soms is een advies voldoende. Soms is er meer nodig, zoals een traject schuldhulpverlening.

Is er een crisis-situatie?

Heeft u een vonnis huisuitzetting of afsluiting van energie of water? We helpen u direct als u in een crisissituatie zit. Wacht niet langer, bel met 14 055.
Is er geen crisis-situatie? Kijk dan hieronder hoe u een afspraak maakt.

Hoe maakt u een afspraak?

Woont u in de gemeente Apeldoorn? Maak dan online een afspraak voor een eerste gesprek. Woont u in de gemeente Brummen, Epe of Voorst? Dan kunt u een afspraak maken in uw eigen gemeente.

Wat gebeurt er na de afspraak?

  1. Aanmelding en toelating
    Voor het eerste gesprek hoeft u alleen een geldig identiteitsbewijs (ID-kaart of paspoort) mee te nemen. In dit gesprek maken wij kennis en kunt u uw verhaal doen. Samen bespreken wij uw wensen en verwachtingen. Wij geven informatie en advies. Is een advies niet voldoende dan volgt een intakegesprek schuldhulpverlening.
     
  2. Intakegesprek schulpverlening
    In deze fase leren wij u beter kennen. Wij bespreken uw persoonlijke situatie.
    Wat zijn uw inkomsten en uitgaven? Wat is uw financiële situatie? Welke stappen heeft u al gemaakt en geprobeerd?
    Zo kijken we naar uw hele situatie en maken samen met u een plan. Als er meer hulp nodig is, helpt de trajectregisseur om dit te regelen.
     
  3. Stabilisatiefase
    Deze fase is niet altijd makkelijk maar wel heel belangrijk. Er wordt veel van u verwacht. Samen kijken wij naar uw inkomsten en uitgaven. Wat kan hierin beter? De vaste lasten moeten worden betaald en er mogen geen nieuwe schulden bijkomen. Soms lukt dit zelf met een kasboek of begeleiding. Soms is er budgetbeheer of beschermingsbewind nodig. Zodra uw inkomsten hoger zijn dan uw uitgaven en er geen nieuwe schulden meer bijkomen is uw financiële situatie stabiel. Dan kunnen we naar de volgende fase.
     
  4. Aanpak schulden
    In deze fase helpen wij u uw schulden op te lossen. Wij hebben verschillende oplossingen, waarbij wij kijken welke het beste bij uw situatie past.

 

 

Aangepaste dienstverlening door coronavirus

Het coronavirus vraagt van ons een andere manier van werken. Als gemeente Apeldoorn helpen we u online, telefonisch en waar noodzakelijk fysiek.

Heeft u vragen rondom de bijstand, schuldhulpverlening, budgetbeheer, bewindvoering of bijzondere bijstand? De gemeente is bereikbaar. U kunt online een belafspraak maken. Is dit niet mogelijk dan kunt u bellen voor overleg met 14 055, kies in het keuzemenu voor 1.


Afspraak maken

Ook interessant