Als u bedrijfsmatig alcohol wilt schenken hebt u een alcoholvergunning nodig. Onder bepaalde voorwaarden kunt u echter een tijdelijke ontheffing krijgen.
U hebt een vergunning alcoholvrij bedrijf nodig als u alcoholvrije dranken zoals koffie en frisdrank wilt verkopen in uw bedrijf. Bijvoorbeeld in een lunchroom of een cafetaria.
Het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen geeft brandveiligheidsvoorschriften voor het gebruik van een locatie waarvoor vanuit andere regels geen brandveiligheidseisen zijn gesteld. Denk aan openluchtfestivals en campings en het plaatsen van tenten. Om te beoordelen of aan de brandveiligheidsvoorschriften wordt voldaan, moet een melding worden gedaan.
Als u een kansspelautomaat wilt plaatsen in uw horecazaak, moet u een aanwezigheidsvergunning kansspelautomaten aanvragen. Voor elke locatie of vestiging van de horecaonderneming is een aparte vergunning nodig.
U kunt uw aanvraag tot vaststelling online indienen.
In de begroting van de gemeente wordt jaarlijks een subsidiebedrag opgenomen voor een aantal (grotere) organisaties die een belangrijke bijdrage leveren aan gemeente Apeldoorn.
Woningeigenaren en bedrijfseigenaren binnen de gemeente Apeldoorn kunnen subsidie aanvragen voor de aanleg van een groen dak op hun woning. Het regenwater wordt dan opgevangen op het dak en wordt opgenomen door de planten. Zo komt er tijdens een regenbui veel minder water in het riool. De gemeente Apeldoorn wil haar inwoners en ondernemers stimuleren om een groen dak aan te leggen en stelt daarom een subsidie beschikbaar. Let op! Vraag de subsidie aan voordat u begint met de aanleg.
Vanaf 15 februari 2023 tot en met 1 april 2023 was het mogelijk om subsidie aan te vragen voor een tegemoetkoming prijsstijgingen maatschappelijke voorzieningen 2023. Met deze regeling konden buurt- en dorpshuizen, culturele organisaties en scouting- en sportverenigingen subsidie aanvragen als tegemoetkoming in de gestegen prijzen. De aanvraagperiode is inmiddels gesloten.
Startende ondernemers en gevestigde ondernemers kunnen bij de Gemeente Apeldoorn terecht voor bijstand. De Gemeente Apeldoorn adviseert, begeleidt en ondersteunt (financieel) als u een bedrijf wilt starten, als uw bedrijf in financiële problemen zit of als u wilt stoppen met uw bedrijf.
U heeft een ondernemingsplan en de vooruitzichten zijn goed. U verwacht alleen de eerste maanden nog niet voldoende te verdienen. U kunt dan een uitkering als startende ondernemer aanvragen.
Als uw bedrijf door tijdelijke omstandigheden in financiële moeilijkheden komt of als u besluit te stoppen met uw bedrijf kunt u een tijdelijke uitkering aanvragen.
U bent al minstens tien jaar ondernemer en u bent geboren voor 1 januari 1960. U wilt een aanvullende uitkering aanvragen zodat u kunt blijven ondernemen en u deels in uw eigen inkomen kunt voorzien.
Bent u op zoek naar gegevens? Bijvoorbeeld om met een combinatie van gegevens een app te ontwikkelen waar meerdere mensen wat aan hebben? Of omdat u de gegevens van de overheid wilt analyseren om antwoord te krijgen op een vraag? Dan kunt u gebruik maken van open data. Staat de benodigde data niet bij de reeds bestaande datasets, dan kunt u hieronder een dataset (met DigiD) online aanvragen.
Bent u een advocaat of een andere bevoegde instantie? U kunt hier een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aanvragen indien u deze nodig heeft voor uw werkzaamheden. Wij kunnen uw aanvraag alleen behandelen als de persoon ingeschreven staat bij de gemeente Apeldoorn.
Bent u een advocaat, notaris of een andere bevoegde instantie? U kunt hier een afschrift of uittreksel van een akte van de burgerlijke stand aanvragen indien u deze nodig heeft voor uw werkzaamheden. Wij kunnen uw aanvraag alleen behandelen als de gebeurtenis waarvoor u een aanvraag indient heeft plaatsgevonden in de gemeente Apeldoorn.
Moet u leven van de bijstand? Dat wilt u veranderen! Want u bruist van de plannen voor het starten van een eigen bedrijf. De gemeente kan u helpen met de voorbereiding van een doordacht plan.