Als u bedrijfsmatig alcohol wilt schenken hebt u een alcoholvergunning nodig. Onder bepaalde voorwaarden kunt u echter een tijdelijke ontheffing krijgen.
U hebt een vergunning alcoholvrij bedrijf nodig als u alcoholvrije dranken zoals koffie en frisdrank wilt verkopen in uw bedrijf. Bijvoorbeeld in een lunchroom of een cafetaria.
Het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen geeft brandveiligheidsvoorschriften voor het gebruik van een locatie waarvoor vanuit andere regels geen brandveiligheidseisen zijn gesteld. Denk aan openluchtfestivals en campings en het plaatsen van tenten. Om te beoordelen of aan de brandveiligheidsvoorschriften wordt voldaan, moet een melding worden gedaan.
Vanaf 1 december 2020 is de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 (Twm) geldig. Deze wet is de wettelijke basis voor de maatregelen tegen de bestrijding van COVID-19. De geldende maatregelen zijn te vinden op www.wetten.nl. Het is mogelijk een ontheffing aan te vragen voor bepaalde regels uit de Twm.
U kunt uw aanvraag tot vaststelling online indienen.
Gemeente Apeldoorn vindt het belangrijk dat alle kinderen succesvol aan het basisonderwijs kunnen deelnemen. We willen daarom onderwijsachterstanden verminderen en voorkomen. Dit doen wij door voorafgaand aan of tijdens de basisschoolperiode extra in te zetten op de ontwikkeling van kinderen die dit nodig hebben.
In de begroting van de gemeente wordt jaarlijks een subsidiebedrag opgenomen voor een aantal (grotere) organisaties die een belangrijke bijdrage leveren aan gemeente Apeldoorn.
Woningeigenaren en bedrijfseigenaren binnen de gemeente Apeldoorn kunnen subsidie aanvragen voor de aanleg van een groen dak op hun woning. Het regenwater wordt dan opgevangen op het dak en wordt opgenomen door de planten. Zo komt er tijdens een regenbui veel minder water in het riool. De gemeente Apeldoorn wil haar inwoners en ondernemers stimuleren om een groen dak aan te leggen en stelt daarom een subsidie beschikbaar. Let op! Vraag de subsidie aan voordat u begint met de aanleg.
Bent u op zoek naar gegevens? Bijvoorbeeld om met een combinatie van gegevens een app te ontwikkelen waar meerdere mensen wat aan hebben? Of omdat u de gegevens van de overheid wilt analyseren om antwoord te krijgen op een vraag? Dan kunt u gebruik maken van open data. Staat de benodigde data niet bij de reeds bestaande datasets, dan kunt u hieronder een dataset (met DigiD) online aanvragen.
Bent u een advocaat of een andere bevoegde instantie? U kunt hier een uittreksel uit de Basisregistratie Personen (BRP) aanvragen indien u deze nodig heeft voor uw werkzaamheden. Wij kunnen uw aanvraag alleen behandelen als de persoon ingeschreven staat bij de gemeente Apeldoorn.
Startende ondernemers en gevestigde ondernemers kunnen bij de Gemeente Apeldoorn terecht voor bijstand. De Gemeente Apeldoorn adviseert, begeleidt en ondersteunt (financieel) als u een bedrijf wilt starten, als uw bedrijf in financiële problemen zit of als u wilt stoppen met uw bedrijf.
Bent u een advocaat, notaris of een andere bevoegde instantie? U kunt hier een afschrift of uittreksel van een akte van de burgerlijke stand aanvragen indien u deze nodig heeft voor uw werkzaamheden. Wij kunnen uw aanvraag alleen behandelen als de gebeurtenis waarvoor u een aanvraag indient heeft plaatsgevonden in de gemeente Apeldoorn.