Een pluktuin, straatfeest of gezellig koffieplekje in jouw wijk… Misschien loop jij al een tijdje rond met een goed idee voor jouw buurt. Iets waarmee je Apeldoorn nog een stukje mooier, leuker, beter of nog socialer kunt maken.
De gemeente vindt het belangrijk dat inwoners met een goed idee – van jong tot oud – daar niet mee blijven rondlopen, maar er snel iets mee kunnen doen. Daarom is er vanuit de gemeente een subsidie én zijn er initiatievenmakelaars, die je verder op weg kunnen helpen.
Met de Subsidieregeling Inwonersinitiatieven stelt de gemeente geld beschikbaar aan initiatiefnemers om een mooi idee te helpen realiseren. Als inwoner van Apeldoorn kunt u gedurende het hele jaar een aanvraag indienen voor een subsidiebijdrage van maximaal € 2500,- aan uw initiatief. Wilt u een hoger bedrag aan subsidie? Dan kunt u ook twee keer per jaar een aanvraag indienen voor de ‘grote initiatieven’ ronde.
Wilt op een andere manier ondersteuning bij het realiseren van uw initiatief? De initiatievenmakelaars denken graag met u mee. U kunt contact opnemen met de initiatievenmakelaars via initiatievenmakelaar@apeldoorn.nl of via het telefoonnummer 14055.
Om voor subsidiegeld in aanmerking te komen moet uw initiatief voldoen aan een aantal voorwaarden. De belangrijkste zijn:
- Meer mensen zijn enthousiast over uw initiatief, er is dus breed draagvlak voor uw idee.
- U levert al aanvrager zelf een bijdrage aan het initiatief, bijvoorbeeld in de vorm van tijd.
- Iedereen kan meedoen aan het initiatief.
- Het initiatief wordt niet al door anderen uitgevoerd in hetzelfde gebied waar u aan de slag wilt.
- Anderen dragen ook geld bij aan uw initiatief, bijvoorbeeld met crowdfunding.
- Het initiatief sluit aan bij de plannen van de gemeente en wensen van bewoners. Een initiatievenmakelaar zal dit voor u toetsen.
- Er is nog niet eerder subsidie ontvangen voor het initiatief.
Aanvullende voorwaarden voor grotere initiatieven
Voor grotere initiatieven, waarvoor meer dan € 2.500 subsidie wordt aangevraagd, gelden extra voorwaarden:
- Het initiatief draagt bij aan het vergroten van de zelfredzaamheid en de participatie van inwoners en/of aan de gezondheid van inwoners met een ondersteuningsbehoefte
- Het initiatief is vernieuwend en aanvullend op het huidige aanbod
Twijfelt u of uw idee in aanmerking komt en wilt u de mogelijkheden met iemand bespreken? Neem dan contact op met de initiatievenmakelaar. Zij is bereikbaar via initiatievenmakelaar@apeldoorn.nl of via telefoonnummer 14 055.
Voor welke kosten mag ik subsidie vragen?
U kunt subsidie vragen voor alle kosten die redelijkerwijs direct zijn toe te rekenen aan uw initiatief. Voor de volgende kosten kunt u echter geen subsidie ontvangen:
- Kosten voor eten en/of drinken, tenzij deze uitgaven nodig zijn om uitsluiting te voorkomen en/of het doel van het initiatief te bereiken.
- Structurele kosten voor huisvesting en beheer en onderhoud van onroerend goed.
- Uitgaven in de vorm van een financiële vrijwilligersvergoeding.
- Niet noodzakelijke of buitensporige kosten.
Hoe lang kan ik subsidie ontvangen voor mijn initiatief?
De gemeente verleent voor maximaal drie jaar subsidie. Als u langer financiering nodig hebt, vragen wij u op zoek te gaan naar andere financieringsbronnen. De initiatievenmakelaars kunnen u daar over adviseren.
Een compleet overzicht van alle voorwaarden leest u in de regeling op officielebekendmakingen.nl.
U kunt een verzoek indienen om geld te ontvangen voor uw initiatief via de knop ‘aanvragen’ bovenaan deze pagina. Volgens moet u inloggen met Digid of E-herkenning en een digitaal formulier invullen. Wilt u weten welke vragen u moet beantwoorden? Bekijk dan deze checklist (pdf, 730 kB).
Twijfelt u of uw idee in aanmerking komt en wilt u de mogelijkheden met iemand bespreken? Neem dan contact op met de initiatievenmakelaars. Zij zijn bereikbaar via initiatievenmakelaar@apeldoorn.nl of via telefoonnummer 14 055.