Wat verstaan we onder een evenement?
De gemeente Apeldoorn kent 3 soorten evenementen:
- Kleine evenementen: maximaal 100 bezoekers. Bijvoorbeeld: straatfeesten, barbecues en optredens van zangkoren
- Middelgrote evenementen: evenementen met tussen de 100 en 2.000 bezoekers waarbij geen of weinig fysieke maatregelen nodig zijn en waarbij het risico voor de openbare orde en veiligheid doorgaans nihil tot matig is
- Grote evenementen: evenementen met meer dan 2.000 bezoekers en/of evenementen met een hoog risicoprofiel. Dit type event kun je pas houden nadat er een groot aantal fysieke maatregelen getroffen is. Denk aan verkeers- en veiligheidsmaatregelen.
U hebt een evenementenvergunning nodig voor:
-
festiviteiten waarvoor u de straat afsluit (zoals een straat- of buurtfeest)
-
een braderie of jaarmarkt op een plein of in een straat
-
een optocht zoals een bloemencorso, carnavalsoptocht of intocht van Sinterklaas
-
een muziekevenement
-
het laten spelen van een draaiorgel
-
het optreden van een straatartiest
-
een expositie
-
een cultureel festival
-
een kermis of circus
-
een herdenkingsplechtigheid.
Voor kleine evenementen hebt u meestal geen vergunning nodig. Bekijk hieronder de voorwaarden waaraan u moet voldoen om geen vergunning nodig te hebben. U hebt geen vergunning nodig voor een klein evenement, indien:
- het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 100 personen;
- het evenement tussen 9.00 en 23.00 uur plaats vindt;
- geen muziek ten gehore wordt gebracht voor 09.00 uur of na 23.00 uur;
- het evenement niet plaatsvindt op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats of anderszins een belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten;
- slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 10 m² per object;
- er een organisator is;
Let op! Door de coronacrisis zijn ook op dit moment ook de evenementen die zijn vrijgesteld van vergunningplicht verboden volgens de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19. U kunt op dit moment dus geen evenement organiseren.
Aanvragen
Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan is een groot aantal maatregelen genomen. Een van deze maatregelen is dat het vanaf 15 oktober 2020 22.00 uur niet langer toegestaan is om een evenement te organiseren, te laten organiseren, te laten plaatsvinden of om deel te nemen aan een evenement. Dit staat beschreven in de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19 van de Rijksoverheid. Het is daarom op dit moment niet mogelijk om een evenementenvergunning aan te vragen.
Heeft u vragen? Dan kunt u deze mailen naar apvvergunningen@apeldoorn.nl of bel telefoonnummer 14 055.
Evenementen en corona
Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan is een groot aantal maatregelen genomen. Een van deze maatregelen is dat het vanaf 15 oktober 2020 22.00 uur niet langer toegestaan is om een evenement te organiseren, te laten organiseren, te laten plaatsvinden of om deel te nemen aan een evenement. Dit staat beschreven in de Tijdelijke wet maatregelen COVID-19. Het is daarom op dit moment niet mogelijk om een evenementenvergunning aan te vragen.
Heeft u vragen over een vergunningaanvraag voor evenementen? Neem dan contact op via apvvergunningen@apeldoorn.nl.
Kosten
De kosten voor de behandeling van uw vergunningaanvraag zijn afhankelijk van de activiteiten. Voor een klein evenement gelden minder eisen dan voor een groot evenement. De gemeente behandelt de ene aanvraag daarom ook in minder doorlooptijd dan de andere. Onder andere daardoor variëren de kosten voor een evenementenvergunning. De precieze kosten staan in onderstaande tabel.
Soort evenement | Kosten 2020 |
Evenement klein (behandeltijd aanvraag minder dan 30 minuten) | € 31,20 |
Evenement middel (behandeltijd aanvraag 30 tot 60 minuten) | € 171,70 |
Evenement groot (behandeltijd aanvraag meer dan 60 minuten) | € 374,60 |
Evenement extra groot (behandeltijd aanvraag meer dan 60 minuten) | € 811,55 |
Evenement jaarvergunning | € 312,15 |
Ontheffing voor het schenken van zwak alcoholische dranken | € 87,30 |
Ten gehore brengen van versterkt geluid | € 94,55 |
Loterij | € 66,20 |
Ontheffing zondagswet | € 47,40 |
Bewegwijzeringsborden | € 47,40 |
60x40 borden (reclamebordjes t.b.v. ideële evenementen) |
€ 47,40 |
U kunt in aanmerking komen voor een subsidie op uw evenement. Het evenement moet dan wel voldoen aan een aantal voorwaarden. Welke dat zijn, leest u bij evenementensubsidie.
Bij niet-commerciële evenementen worden er geen leges in rekening gebracht. De kosten voor ontheffingen blijven wel staan. Vraagt u zich af of uw evenement als niet-commercieel kan worden aangemerkt? Stuur dan een email met een beschrijving van uw evenement naar apvvergunningen@apeldoorn.nl.
Locatieprofielen
Locatieprofielen zoeken balans tussen levendigheid en leefbaarheid
Op 7 december 2017 heeft de gemeenteraad van Apeldoorn de documenten vastgesteld die de basis vormen voor evenementen op locaties in Apeldoorn: de Nota Geluid bij Evenementen en locatieprofielen voor veertien locaties. Dit zijn aanvullingen bij het gemeentelijk evenementenbeleid. Voor het aanvragen van een evenementvergunning is het handig om kennis te hebben genomen van deze documentatie.
Evaluatie locatieprofielen
De evaluatie van de locatieprofielen stond in 2020 op de agenda. Door de gevolgen van en de maatregelen rondom het COVID-19 virus is besloten deze evaluatie voorlopig on hold te zetten. Zodra er meer bekend is over de toekomst van evenementen in Nederland, wordt de evaluatie opnieuw opgepakt.
Documenten
Locatieprofielen
Beekpark plantsoen (pdf, 0.95 MB)
Boschbad (pdf, 0.75 MB)
Caterplein (pdf, 0.7 MB)
Cultuurkwartier (pdf, 0.79 MB)
Kapelstraat (pdf, 0.62 MB)
Leienplein (pdf, 0.67 MB)
Marktplein (pdf, 0.7 MB)
Omnisport (pdf, 455.94 kB)
Orderbos (pdf, 481.69 kB)
Park Berg en Bos (pdf, 0.56 MB)
Raadhuisplein (pdf, 0.75 MB)
Stationsplein (pdf, 483.97 kB)
Zuiderpark (pdf, 0.54 MB)
Zwitsalterrein (pdf, 0.68 MB)
Eikenprocessierups
Eikenprocessierups op uw evenementen terrein
U organiseert een evenement in een periode waarin de overlast van de eikenprocessierups groot kan zijn. Vooraf kunt u voorzorgsmaatregelen nemen om overlast te beperken. Doe dat bijvoorbeeld door goed na te denken over uw terreininrichting.
Als er nesten met eikenprocessierupsen in bomen zitten, bent u zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van de nesten. Schakel hiervoor een gespecialiseerd bedrijf in. Als het gaat om nesten in gemeentelijke bomen, verzoeken wij u om dit te melden via eikenprocessierups@apeldoorn.nl. Meer informatie over de eikenprocessierups vindt u op www.apeldoorn.nl/eikenprocessierups
Informeren omwonenden
Als u een evenement organiseert bent u verplicht bewoners, omringende bedrijven en andere belanghebbenden binnen een straal van 200 meter hierover schriftelijk te informeren. In het locatieprofiel van de wijk kunt u zien om welk gebied en welke instanties het gaat. Ook als uw locatie niet is opgenomen in het profiel, geldt de informatieplicht. Voor evenementen die binnen plaatsvinden kan in veel gevallen worden volstaan met het informeren van de omgeving binnen een kleinere straal.
In de informatiebrief geeft u aan wanneer het evenement plaatsvindt, wat op- en afbouwtijden zijn en wat de omwonenden ervan zullen merken. Denk aan geluid, muziek, verkeer, etc. Ook geeft u aan wat u doet om overlast zo veel mogelijk te beperken.
Tot slot vermeldt u de naam en het telefoonnummer van de contactpersoon, die voor en tijdens het evenement bereikbaar is.
Een voorbeeldbrief aan omwonenden vindt u hier.
Afzethekken
Als u een klein evenement organiseert kan het wel nodig zijn om een (deel van de) weg af te sluiten door afzethekken te plaatsen.
U kunt alleen afzethekken lenen als u een evenementenvergunning heeft.
Deze afzethekken plaatst u vooraf zelf en brengt u na afloop van het evenement zelf terug. Het gebruik van afzethekken is kosteloos. U zorgt zelf voor het vervoer, het laden/lossen en het plaatsen/weghalen. Een afzethek is 2,3 m breed en 1,1 m hoog en weegt 18 kilo. Meer informatie over afzethekken ontvangt u bij uw evenementenvergunning.
Plakzuilen
Apeldoorn heeft op 15 plekken plakzuilen waar u uw (promotie)posters zonder toestemming kunt bevestigen. U vindt ze op onderstaande plekken:
Centrum
- Stationsstraat (Marktplein), voor nummers 170 tot en met 176
- Vosselmanstraat, voor de Bibliotheek
- Hoofdstraat/Hofstraat, voor nummer 1
- Beekpark (Caterplein), voor nummer 4
- Stationsstraat/Molenstraat, in de bocht
- Busstation, ter hoogte van de kaartverkoop.
Noord
- Laan van Orden (winkelcentrum Ordenplein), naast de inrit (tussen de bomen)
- Tannhauserstraat (winkelcentrum Anklaar), ter hoogte van 15
- Koninginnelaan (winkelcentrum Kerschoten), naast de inrit (bij de Diftarbakken)
- Linie (winkelcentrum Het Fort), voor nummer 183 (naast winkelwagentjes)
- Korianderplein (winkelcentrum De Mheen), voor Kalmoesstraat 3 tot en met 129.
Zuid
- De Eglantier (winkelcentrum De Eglantier), achter nummer 205
- Schubertlaan (winkelcentrum Schubertplein), naast de telefooncel ter hoogte van nummer 1A
- Adelaarslaan (winkelcentrum Hart van Zuid), op het plein, naast de telefooncel
- Imkersplaats (winkelcentrum De Maat), naast Diftarbakken, ter hoogte van nummer 1.
Plaatsen tent
Het “Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen” geeft brandveiligheidsvoorschriften voor het gebruik locatie waarvoor vanuit andere regels geen brandveiligheidseisen zijn gesteld.
Als u een tent gaat plaatsen bij een evenement, wordt dit meegenomen in uw vergunningaanvraag. U hoeft hiervoor niet apart nog een melding te doen. Als u een tent gaat plaatsen maar er is geen evenementenvergunning nodig, bijvoorbeeld bij een besloten bedrijfsactiviteit, dan kan het zijn dat u wel een melding moet doen voor de tent.
Op de pagina Brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP) vindt u meer informatie.
Ondersteunende maatregelen voor organisatoren ivm corona
3 maatregelen: subsidies, leges en verduurzaming
Gemeente Apeldoorn vindt evenementen van groot belang voor de levendigheid, onderlinge verbondenheid en de economie in onze stad en dorpen. Het college van B&W heeft daarom 3 maatregelen genomen om evenementenorganisatoren nu te ondersteunen. Alle evenementen-organisatoren die bij ons bekend zijn, zijn hiervan op de hoogte gebracht. Als u hierna nog vragen heeft, vragen kunt u stellen via de contactgegevens bij het onderwerp.
Maatregel 1: subsidies publieksevenementen en springplankevenementen
Het is onduidelijk wanneer evenementen weer mogen worden georganiseerd. In het geval dat een evenement wordt verplaatst naar een andere datum binnen één jaar na de oorspronkelijke datum, blijft de subsidietoekenning gewoon staan. Er is daartoe geen actie nodig vanuit de organisator.
Wijzigt de opzet en/of begroting van het evenement sterk, dan is het belangrijk om dit kenbaar te maken via subsidiebureau@apeldoorn.nl.
Helaas zullen sommige evenementen helemaal niet door kunnen gaan, ook niet op een later moment. Dat heeft in sommige gevallen ook financiële gevolgen.
Voor de evenementen die géén doorgang kunnen vinden vanwege de coronacrisis, blijft de subsidie toegekend voor de kosten en verplichtingen die al zijn aangegaan. Organisatoren kunnen in dat geval de gemeente inzicht geven in de reeds gemaakte kosten en aangegane verplichtingen via subsidiebureau@apeldoorn.nl
Maatregel 2: leges voor vergunningen
Reeds verleende vergunningen: de leges voor reeds verleende vergunningen voor evenementen die niet kunnen doorgaan, worden niet opnieuw in rekening gebracht indien het evenement wordt verplaatst naar een ander moment binnen één jaar na de oorspronkelijke datum. Er is daartoe geen actie nodig vanuit de organisator.
Kan het evenement helemaal niet doorgaan, ook niet op een latere datum? Dan ontvangt de organisator de leges terug. Contactpersoon voor dit onderwerp is Edwin Linde, hij is ter bereiken via apvvergunningen@apeldoorn.nl.
Lopende aanvragen: alle nu nog lopende aanvragen voor evenementen tot en met 1 juni 2020 worden ingetrokken, waardoor er geen leges te hoeven worden betaald. Er is daartoe geen actie nodig vanuit de organisator.
Maatregel 3: verduurzamen evenementen uitgesteld
Eerder dit jaar heeft wethouder Jeroen Joon aangekondigd dat Apeldoorn de komende tijd flinke stappen wil zetten met het verduurzamen van evenementen. Per 1 januari 2021 zou een drietal maatregelen van kracht gaan. Concreet gaat het om het verbod op wegwerpplastic, een zwaardere beoordeling van duurzaamheid bij de subsidieaanvraag en de duurzaamheidsparagraaf bij het aanvragen van een vergunningen.
Echter, we weten nu al dat door de noodmaatregelen de meeste evenementen waar juist zou worden proefgedraaid met diverse verduurzamingsoplossingen, niet doorgaan. De coronacrisis zorgt ook breder dan dit onderwerp voor veel onzekerheid in de evenementenbranche. Daarom is besloten de maatregelen met een jaar uit te stellen tot 2022. Organisatoren met vragen over dit onderwerp, kunnen contact opnemen met Elsbeth Boer via e.boer@apeldoorn.nl.
Extra informatie aangevraagde vergunningen
Wilt u meer informatie over evenementen waar een vergunning voor is aangevraagd. Ga dan via onderstaande link naar de volledige lijst.
Zie ook
- Evenementenvergunningenbeleid 2015 (pdf, 796 kB)
- Nota Geluid bij evenementen (pdf, 1,3 MB)
- De website Uit in Apeldoorn
- Kennisgeving incidentele festiviteit
- Evenementensubsidie
- Veiligheidsplan (Word 136kB) | Veiligheidsplan (pdf, 72Kb)
- Richtlijn constructieve veiligheid bij evenementen (pdf, 2 Mb)
- Brochure brandveiligheid op evenementen (pdf, 1,9 Mb)
- Veldnorm evenementenzorg (pdf, 1.2 Mb)