Toelichting schetsontwerp
Verhoogde fietsstroken, maar minder parkeerplekken
Wat allereerst opvalt zijn de fietsstroken die in het schetsontwerp verhoogd worden aangelegd. Fietsers krijgen zo een eigen fietsstrook die niet meer gedeeld hoeft te worden met het overige verkeer. Om de verhoogde fietsstroken te kunnen maken, is ruimte nodig. Tussen de Prinses Beatrixlaan en Bartelsweg wordt de ruimte gevonden door de bestaande rijbaan te versmallen.
Tussen de Bartelsweg en de bakker is het niet mogelijk om de rijbaan te versmallen en moeten we de parkeerplaatsen verwijderen. De parkeervakken tussen de bakker en de Badhuisweg worden betaald parkeren (nu vergunningshouders). De parkeervakken aan de overkant van de Spreng blijven voor een deel behouden. Wel verdwijnen de parkeervakken tussen de Hoogakkerlaan en Berg en Boschweg.
Kruispunt Sprengenweg - Badhuisweg
Op deze kruising vinden veel oversteekbewegingen plaats. De fietsstroken worden zo aangelegd dat er een scheiding komt tussen de rijbaan en fietsstrook. Ook wordt er een heldere fietsoversteek gemaakt waarbij de Sprengenweg in twee keer overgestoken kan worden. De hele kruising en oversteek worden op een drempel aangelegd waarmee de snelheid van het verkeer wordt verlaagd. Door de komst van een middeneiland voor de fietsers kan het gemotoriseerd verkeer, komend vanuit de noordzijde, enkel rechtsaf slaan. Om naar de Vosselmanstraat te gaan, kan het verkeer ten hoogte van de Bartelsweg gebruik maken van een keerlus.
Kruispunt Sprengenweg - Bartelsweg
Er komt een aparte oversteek voor fietsers vanaf de Bartelsweg naar de noordzijde Sprengenweg.
Hierdoor kan gemotoriseerd verkeer, vanuit de Bartelsweg, enkel rechtsaf slaan. Om richting de J.F. Kennedylaan te gaan, kan het verkeer gebruik maken van een keerlus ter hoogte van de Badhuisweg. Op deze manier ontstaat ook extra ruimte voor vergroening van de straat.
Kruispunt Sprengenweg - Prinses Beatrixlaan
Op deze locatie vinden veel oversteekbewegingen plaats. Er wordt een drempel aangelegd waarmee de snelheid van het verkeer wordt verlaagd. Voor voetgangers wordt een middengeleider aangebracht waarmee voetgangers in twee keer de Sprengenweg kunnen oversteken.
Ontwerpsnelheid 50 km/uur
De Sprengenweg is een zogenaamde gebiedsontsluitingsweg en volgens het huidige beleid van de gemeente geldt hierop een snelheid van 50 km/uur. Dit ontwerp gaat dan ook uit van 50 km/uur.
Snelheidsverlaging is onderdeel van groter Verkeersveiligheidsplan
We zijn ons ervan bewust dat veel omwonenden willen dat de snelheid op de Sprengenweg, ook op het westelijke deel richting de Henri Dunantlaan, wordt verlaagd naar 30 km/uur. Dat is op dit moment niet mogelijk. Een eventuele verlaging van de snelheid op zo’n belangrijke gebiedsontsluitingsweg is onderdeel van een verkeersveiligheidsplan voor de hele stad. Daarin wordt de maximale snelheid van alle hoofdwegen van Apeldoorn vastgelegd en de Sprengenweg wordt daarin meegenomen. Het is uiteindelijk aan het college om dit nieuwe beleidsstuk vast te stellen.
Overigens betekent een verlaging van de maximale snelheid naar 30 km/uur niet dat er minder verkeer door de straat gaat rijden. De functie van gebiedsontsluitingsweg blijft hetzelfde.