Veelgestelde vragen over de omgevingsvergunning

Voor vragen over bouwen en verbouwen en andere werkzaamheden kunt u terecht bij het omgevingsloket.

Wellicht staat het antwoord op uw vraag al bij onderstaande veelgestelde vragen van het Omgevingsloket. Kijkt u daar eens, voordat u een afspraak maakt met een medewerker van het Omgevingsloket.

Initiatiefnemer, gemachtigde en iemand machtigen.

Initiatiefnemer (aanvrager)

De initiatiefnemer is de opdrachtgever van het project. Meestal de eigenaar of huurder. Een vergunning komt op naam van de initiatiefnemer en ook zijn de kosten (leges) die de gemeente in rekening brengt voor rekening van de initiatiefnemer. Let op, eenmaal een aanvraag ingediend, dan kunnen wij de tenaamstelling niet meer wijzigen.

Gemachtigde

De initiatiefnemer kan iemand machtigen om de aanvraag voor hem te verzorgen. De gemachtigde heeft bijna dezelfde rechten als de initiatiefnemer van het project. Zoals aanvragen en meldingen indienen, aanvragen aanvullen en intrekken en nieuwe aanvragen starten vanuit het project. Als bij een aanvraag een gemachtigde is betrokken, dan communiceert de gemeente tijdens de behandeling van de aanvraag met de gemachtigde. Het uiteindelijke besluit wordt gestuurd naar de gemachtigde én de initiatiefnemer.

Hoe kunt u iemand machtigen in het Omgevingsloket

Dat doet u in het landelijk Omgevingsloket. U kunt een persoon of organisatie machtigen. Dat doet u door een deelnemer toe te voegen aan het project. En die deelnemer de rol 'gemachtigde' te geven.

Situatie 1: de initiatiefnemer start de aanvraag en wil iemand machtigen
Log in op 'Mijn Omgevingsloket'

  • Klik op de naam van het project waar u een deelnemer aan wilt toevoegen.
  • Onder 'Mijn projecten' klikt u op de knop 'Deelnemers'.
  • Klik op 'Voeg deelnemer toe'.
  • Vul het e-mailadres in van de persoon of organisatie die u wilt machtigen.
  • Kies de rol 'Gemachtigde'.
  • Klik op de knop 'Verstuur activatiecode'.
  • De gemachtigde logt vervolgens in op 'Mijn Omgevingsloket'.
  • De gemachtigde klikt op ‘activatiecode invoeren’ en vult de ontvangen activatiecode in.
  • De gemachtigde is toegevoegd aan het project.

Situatie 2: de gemachtigde kan de aanvraag ook opstarten
De gemachtigde moet dan nog wel de initiatiefnemer toevoegen. Dat moet vóórdat de aanvraag wordt ingediend. Anders komt de aanvraag én de tenaamstelling van de legesnota op naam van de gemachtigde. Let op, eenmaal ingediend, kan het niet meer gewijzigd worden.

  • Log in op 'Mijn Omgevingsloket'.
  • De gemachtigde maakt een project aan.
  • Onder 'Mijn projecten' klikt u op de knop 'Deelnemers'.
  • Klik op 'Voeg deelnemer toe'.
  • Vul het e-mailadres in van de persoon of organisatie die u wilt machtigen.
  • Kies de rol ' Initiatiefnemer'.
  • Klik op de knop 'Verstuur activatiecode'.
  • Als de initiatiefnemer de activatiecode heeft ingevuld, wordt u automatisch de gemachtigde van het project.

Let op: Bij een het doen van een aanvraag of melding moet u uw contactgegevens delen. Zo kan de gemeente contact met u opnemen over uw aanvraag of melding. Zorg ervoor dat de e-mailadressen en telefoonnummers correct worden vermeld.

Voor beantwoording van deze vraag verwijzen wij u naar deze webpagina: omgevingsplan-inzien

Wilt u liever het omgevingsplan of een plan wat ter inzage ligt persoonlijk aan de balie van het Apeldoorns omgevingsloket digitaal inzien? Of wilt u uitgelegd krijgen wat er mag op uw perceel?  Maak dan een balieafspraak met het Apeldoorns omgevingsloket.

Een aanvraag omgevingsvergunning Omgevingswet is een formele wettelijk procedure.

Meer praktische informatie hierover vindt u op de webpagina Procedure/behandeling van een aanvraag.

Een telefonische afspraak is vooral bedoeld voor eenvoudige vragen, bijvoorbeeld of er een kapvergunningplicht geldt op uw locatie. Of over het toesturen van informatie of hulp bij het vinden van informatie op internet. Voor complexe of uitgebreide vragen, zoals de mogelijkheden voor vergunningvrij bouwen, is het raadzaam een bezoekafspraak te maken met het Apeldoorns omgevingsloket.

In het omgevingsplan staan bouw- en gebruiksmogelijkheden vermeld over percelen en gebouwen. Het omgevingsplan kunt u digitaal in zien via het landelijke Omgevingsloket onder de button ‘Regels op de kaart’. Kijk hier voor meer uitleg over het gebruik van het landelijke Omgevingsloket.

Omgevingsvergunningen (voorheen bouwvergunningen) zijn openbaar en in te zien. Deze vergunningen zijn gearchiveerd bij het CODA Archief)

Om deze stukken in te zien kunt u rechtstreeks een bezoek aan het CODA Apeldoorn brengen. Op de website kunt u de online mogelijkheden van CODA Apeldoorn bekijken.

Voor vragen over uw ingediende aanvraag kunt u rechtstreeks contact opnemen met de behandelend medewerker. De contactgegevens van deze medewerker staan vermeld in de correspondentie welke u van de gemeente heeft gehad. Heeft u een ander gemachtigd de aanvraag voor u in te dienen, dan loopt de correspondentie via de gemachtigde en zijn de contactgegevens bij diegene bekend.

Aangevraagde en verleende omgevingsvergunningen zijn te vinden op de landelijke website Officiële Bekendmakingen. De kennisgeving van ingediende aanvragen is bedoeld om u te informeren. De aanvraag moet nog in behandeling genomen worden. Als er een besluit genomen is, wordt dit opnieuw gepubliceerd. Pas dán kun u de stukken inzien. De stukken van de aangevraagde omgevingsvergunningen (die dus nog bij ons in behandeling zijn) liggen niet ter inzage.

Op verzoek kunnen wij de stukken van de verleende omgevingsvergunningen toesturen. Uw verzoek kunt u indienen via infoomgevingsloket@apeldoorn.nl onder vermelding van adres en zaaknummer.

U kunt op de website www.overheid.nl aangeven via de knop ‘Blijf op de hoogte’ als u via mail op de hoogte wilt worden gesteld van vergunningen, ruimtelijke regelgeving in uw buurt. Dan krijgt u een notificatie als er in een – door u in te stellen – straal rond uw woning iets speelt.

Gaat u iets bouwen of verbouwen? Doe de Vergunningcheck in het landelijke Omgevingsloket om te kijken of u voor uw plannen een vergunning nodig heeft of een melding moet doen of dat het vergunningvrij is. Kijk hier voor meer uitleg over het gebruik van het landelijke Omgevingsloket.

Meer informatie over bouwen, verbouwen en het plaatsen van reclame is te vinden op de webpagina bouwen, verbouwen en renoveren.

De gemeente wil de bomen zoveel mogelijk behouden. Daarom is vaak een vergunning nodig om te mogen kappen. Er is in Apeldoorn geen kapvergunningvrij gebied meer. Of u een vergunning nodig heeft, kunt u nagaan via de Vergunningcheck in het landelijk Omgevingsloket. Vul het adres in, en typ in het zoekveld het woord ‘boom’. Klik vervolgens in de lijst op het woord ‘boom’ en selecteer vervolgens ‘boom of beplanting onderhouden of weghalen’. Beantwoord de vragen. Kijk hier voor meer uitleg over het gebruik van het landelijke Omgevingsloket.

Meer informatie over kappen is te vinden op de webpagina bomen kappen.

Voor het verwijderen en afvoeren van asbesthoudende materialen bent u verplicht een melding te doen bij de gemeente. In sommige gevallen mag u als particulier zelf uw asbest verwijderen en afvoeren. Dat is dan wel onder strikte voorwaarden. Voor het (gedeeltelijk) slopen van bouwwerken Voor het (gedeeltelijk) slopen van bouwwerken is er vaak een sloopmelding van toepassing, soms ook een vergunningplicht.

Of u een melding moet doen en/of een vergunning moet aanvragen kunt u nagaan via de Vergunningcheck in het landelijk Omgevingsloket. Vul het adres in, en typ in het zoekveld het woord ‘slopen’. Klik vervolgens in de lijst op het woord ‘bouwwerk slopen’. Beantwoord de vragen. Kijk hier voor meer uitleg over het gebruik van het landelijke Omgevingsloket.

Voor het maken en/of veranderen van een in/uitrit is een Omgevingsvergunning nodig. Informatie hierover is te vinden op de webpagina uitrit aanleggen of veranderen.

Kadastrale informatie, waaronder een kopie van een kadastrale kaart of het verzoek om perceelgrenzen uit te zetten, kunt u opvragen bij het Kadaster. Kijk op de website van Kadaster voor meer informatie hierover.

Op de pagina Dataportaal Monumenten kunt u zien welke panden een beschermde status hebben. Op de pagina staat een kaart (de Erfgoedviewer) en de monumentenlijst. Apeldoorn heeft rijksmonumenten, gemeentelijke monumenten, beeldbepalende panden en karakteristieke panden.

Op deze pagina’s vindt u meer informatie over monument verbouwen en over vergunningplicht en vergunningvrije werkzaamheden.

Bij vragen of twijfel, of als u de redengevende beschrijving van het pand wilt, kunt u mailen naar cultuurhistorie@apeldoorn.nl.

In Apeldoorn zijn 3 rijksbeschermde gezichten, namelijk De Parken, Hoog Soeren en Radio Kootwijk. Daarnaast zijn er ook 11 gemeentelijk beschermde gezichten (de Indische buurt, de Metaalbuurt en Wiesel, Wederopbouwgebied Kerschoten, Woonerf De Wiekelaar, Woonerf De Zeis-De Haarhamer, Woonerf met versprongen woningen (Gruttersdreef en Looiersdreef), Woonerf met versprongen woningen (Rietdekkersdreef), De Witte woningen van de Klokkengietershoeve, Woonerf met drive-in woningen (De Maten) en Woonerf met drive-in woningen (Zevenhuizen)). 

Op de pagina Dataportaal Monumenten kunt via de Erfgoedviewer zien of uw pand binnen een beschermd gebied valt.  

Op deze webpagina vindt u meer informatie over vergunningplicht en vergunningvrije werkzaamheden binnen beschermde gezichten.

Bij vragen of twijfel kunt u mailen naar cultuurhistorie@apeldoorn.nl.

Bodeminformatie kunt u vinden op de webpagina bodemonderzoek en  de pagina van de Omgevingsdienst Veluwe.

Voor milieu gerelateerde onderwerpen zoals bodemonderzoek-/vervuiling, geluidsnormen, milieuzoneringen en dergelijke kunt u met vragen terecht bij de Omgevingsdienst Veluwe (ODVeluwe) of via het emailadres: info@odveluwe.nl.

Voor informatie over het gebruik van antennes verwijzen wij u graag door naar:

Uw Reactie
Uw Reactie