Advies inzake uitganspunten voor de inkoop van Wmo-hulpmiddelen en trapliften

Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn

Ambtelijk secretariaat
Postbus 9033
7300 ES Apeldoorn

T: 06-28314935
E: adviesraadsociaaldomein@apeldoorn.nl

Datum: 22 mei 2023
Ons kenmerk: ASDA 2023-05

Aan: College van B&W van de gemeente Apeldoorn
CC: Jaap Kuiper

Betreft:  Advies inzake uitganspunten voor de inkoop van Wmo-hulpmiddelen en trapliften

Geacht college, 

In reactie op uw schrijven dd. 12 april jl. m.b.t. het verzoek om vóór maandag 22 mei een advies uit te brengen over de over de beleidsuitgangspunten voor de aanbesteding van hulpmiddelen en trapliften kunnen wij u als volgt berichten. De ons gegeven reactietermijn is welsiwaar beperkt maar mede gegeven de eerdere informatiebijeenkomst op 23 maart jl. is het toch haalbaar gebleken tot een advies te komen.

Wij onderschrijven met u dat in dit beleidskader de vraag van de cliënt (m.b.t. de eigen regie) het startpunt moet zijn (Wmo-hulpmiddelen 4.1: Leidend moet zijn sturing op de leefwereld van de cliënt). Dit vraagt  dan wel dat de cliënt ook op de hoogte moet zijn welke hulpmiddelen er überhaupt mogelijk en beschikbaar zijn om, binnen de gegeven mogelijkheden, optimaal te kunnen participeren. Dat daarbij gestreefd moet worden naar de goedkoopste adequate voorziening die een aanvulling moet zijn op de eigen kracht en mogelijkheden van de cliënt is vanzelfsprekend, maar dit gegeven mag niet verworden tot een beperkende voorwaarde vooraf.

Om de cliënt, die in deze positie als vragende partij zich (in veel gevallen) afhankelijk zal voelen van de gemeente, te ondersteunen, wordt geadviseerd om de cliënt nadrukkelijk te wijzen op de beschikbaarheid van onafhankelijke cliëntondersteuning, ook in het contact met de leverancier.      

Naast dit advies hebben wij nog enkele opmerkingen:

  • Niet geheel duidelijk is waarom bij de Wmo-hulpmiddelen uiteindelijk gekozen wordt voor de termijn van 5 jaar i.p.v. 7 jaar. Een veel gebruikt hulpmiddel, de rolstoel, kent veelal een langere gebruiksduur dan 5 jaar.
  • Aandacht wordt gevraagd voor de service verlening. Zo zal bijvoorbeeld bij verhuizing de aanwezige traplift meestal (snel) verwijderd moeten worden.
  • Bij inkoopvoorwaarden wordt ook aandacht gegeven aan Social Return. Wij gaan er van uit dat deze aandacht er niet alleen is tijdens de aanbesteding, maar ook bij de uitvoering van het contract.   
  • Met genoegen is geconstateerd dat in deze beleidsuitgangspunten de Adviesraden niet alleen door de gemeente maar ook door de leverancier betrokken zullen worden bij de uitvoering en serviceverlening van het contract.

Graag zijn wij desgevraagd bereid een nadere toelichting te geven.

Met vriendelijke groet,

Hans Wesselink
Voorzitter Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn

Meer informatie

Heeft u een vraag voor of over de adviesraad? De Adviesraad Sociaal Domein Apeldoorn wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris. U kunt het ambtelijk secretariaat van de adviesraden bereiken op maandag, dinsdag en donderdag.

Mail: adviesraadsociaaldomein@apeldoorn.nl

Volg de adviesraad op Twitter, Facebook en LinkedIn.

Uw Reactie
Uw Reactie