Een bewijs van in leven zijn is bedoeld voor gebruik door Nederlandse instanties. Voor buitenlandse instanties heeft u een Attestatie de vita nodig.
Als u staat ingeschreven in de gemeente Apeldoorn, kunt u op de volgende manier een Bewijs van in leven zijn aanvragen:
Online
Direct online aanvragen (met DigiD).
U krijgt het bewijs binnen 3 werkdagen per post toegestuurd.
Balie
U kunt een Bewijs van in leven zijn persoonlijk aanvragen op afspraak in het stadhuis.
U moet meenemen: een geldig identiteitsbewijs en de brief van uw pensioenfonds (geen pensioenverzekering/levensverzekering) als u het Bewijs van in leven zijn nodig hebt voor uw pensioenfonds.
Wij verwerken uw aanvraag direct.
Machtiging
U kunt een ander machtigen om een bewijs van in leven zijn voor u aan te vragen en af te halen. Gebruik hiervoor het (
machtigingsformulier (pdf, 155.16 kB)
). De machtiging mag geen scan of kopie zijn. Voor de aanvraag is uw originele handtekening nodig. U kunt het formulier dus niet e-mailen naar de persoon die namens u de aanvraag komt doen.
Een Bewijs van in leven zijn is een uittrekstel uit de Basisregistratie Personen (BRP) en is bestemd voor gebruik in Nederland. De Attestatie de vita is een internationaal document dat gebruikt wordt in het buitenland, met eventueel als bijlage een vertaling. Een Attestatie de vita kunt u alleen persoonlijk op afspraak aanvragen.
- Het online aanvragen van een bewijs van in leven zijn kost € 9,40
- Het aanvragen van een bewijs van in leven zijn aan de balie of schriftelijk kost € 15,25
Vraagt uw pensioenfonds om het bewijs, voeg deze dan bij uw aanvraag, dan is de aanvraag gratis.
Vraagt uw pensioenverzekering (levensverzekering) om het bewijs, dan zijn de kosten voor uzelf.