Initiatievenmakelaar
We hebben een initiatievenmakelaar aangesteld omdat we het belangrijk vinden dat waardevolle initiatieven waar onze stad beter en socialer van wordt van de grond komen, en we u hier graag bij willen helpen.
Onze collega Meri Ismirowa neemt deze rol op zich. Zij is te bereiken via initiatievenmakelaar@apeldoorn.nl of via telefoonnummer 14055.
- Bekijk de video van Meri waarin ze uitleg geeft over haar rol en de subsidieregeling.
Voor Apeldoorn
Bent u al bekend met het online crowdfundingplatform ‘Voor Apeldoorn’? Via dit platform kunt u geld maar ook hulp en/of materialen inzamelen voor een maatschappelijk initiatief.
De initiatievenmakelaar zal mensen met een initiatief dat zich goed leent voor dit platform ook hierover adviseren. De gemeente Apeldoorn faciliteert Voor Apeldoorn en het platform weet zich ook gesteund door een groot aantal partners. Ruim 90% van de campagnes die Voor Apeldoorn plaatst halen hun streefbedrag en/of de benodigde hulp of materialen op en worden dus succesvol afgerond.
Kijk op de website van 'Voor Apeldoorn'
Subsidieregeling
We juichen het toe als inwoners zich inzetten voor Apeldoorn. Zeker als het gaat om initiatieven die van Apeldoorn een nog mooiere, leukere, betere en socialere plek maken om te wonen.
We streven naar een gemeente waar iedereen mee kan doen. Dat geldt in het bijzonder voor volwassenen en kinderen voor wie dit minder vanzelfsprekend is.
Heeft u een idee voor een initiatief waarmee we Apeldoorn een stukje mooier, leuker, beter of socialer maken? Dan komt u misschien in aanmerking voor subsidie.
Belangrijke voorwaarden zijn:
- Meer mensen zijn enthousiast over het initiatief
- Mensen leveren zelf een bijdrage
- Iedereen kan meedoen
Onder Voorwaarden leest u in meer detail waar uw initiatief en aanvraag aan moet voldoen. We maken een onderscheid tussen kleine initiatieven, die een bijdrage tot en met € 2500 vragen, en grotere initiatieven die meer dan € 2500 aanvragen. Aan de grotere initiatieven zijn wat meer voorwaarden verbonden.
Twijfelt u of uw idee in aanmerking komt en wilt u de mogelijkheden met iemand bespreken? Dan staat onze initiatievenmakelaar voor u klaar. Haar contactgegevens vindt u onder het kopje Initiatievenmakelaar.
Voorwaarden
Om voor subsidie in aanmerking te komen moet een initiatief voldoen aan enkele voorwaarden. Daarbij gaat het met name om eigen inzet en maatschappelijk draagvlak. De belangrijkste voorwaarden zijn:
- Meer mensen zijn enthousiast over uw initiatief, er is dus breed draagvlak voor uw idee
- De aanvrager levert zelf, bijvoorbeeld in de vorm van tijd, een bijdrage aan het initiatief
- Iedereen kan meedoen aan het initiatief
- Het initiatief wordt niet al door anderen uitgevoerd in hetzelfde gebied waar u aan de slag wilt
- De aanvrager zorgt, bijvoorbeeld met crowdfunding, voor cofinanciering
- Het initiatief sluit aan bij het beleid dat ook in overleg met inwoners is opgesteld over het gebied waarin het initiatief zich afspeelt, de initiatievenmakelaar zal dit voor u toetsen
- Er is nog niet eerder subsidie ontvangen voor het initiatief
Waar mag u het geld aan uitgeven?
We willen initiatieven graag financieel ondersteunen. Er zijn echter een aantal kosten die u niet in rekening mag brengen bij deze initiatievenregeling. Dit zijn:
- Kosten voor eten en/of drinken, tenzij deze uitgaven nodig zijn om uitsluiting te voorkomen en/of het doel van het initiatief te bereiken
- Structurele kosten voor huisvesting en beheer en onderhoud van onroerend goed
- Uitgaven in de vorm van een financiële vrijwilligersvergoeding
- Niet noodzakelijke of buitensporige kosten
Maximaal drie jaar
In de regeling is opgenomen dat de gemeente voor maximaal drie jaar subsidie verleent. Als er sprake is van een langere financieringsbehoefte dan vragen wij u op zoek te gaan naar andere financieringsbronnen. De initiatievenmakelaar kan u daar eventueel over adviseren.
Aanvullende voorwaarden voor grotere initiatieven
Voor grotere initiatieven, waarvoor meer dan € 2.500 wordt aangevraagd, gelden enkele aanvullende voorwaarden. Bij deze initiatieven stelt de gemeente als voorwaarden dat:
- Het initiatief draagt bij aan het vergroten van de zelfredzaamheid en de participatie van inwoners en/of aan de gezondheid van inwoners met een ondersteuningsbehoefte
- Het initiatief is vernieuwend en aanvullend op het huidige aanbod
Recht om uit te dagen
Deze regeling is er ook voor mensen die een zogenaamd Right-to-Challenge (recht om uit te dagen) willen opzetten. Right-to-Challenge is een relatief nieuw ‘recht’ waarmee inwoners de overheid kunnen uitdagen als zij van mening zijn dat zij een bepaalde taak van de gemeente beter of goedkoper kunnen uitvoeren. Omdat dit ‘uitdaagrecht’ nog vrij nieuw en in ontwikkeling is, wil de gemeente hier de komende jaren via deze subsidieregeling ervaring mee opdoen. Concreet betekent dit dat we subsidie verlenen aan mensen die een opstartbudget nodig hebben om een goed Right-to-Challenge plan te kunnen opstellen.
Aanvragen
Om uw aanvraag goed te kunnen beoordelen willen we een aantal dingen over uw initiatief weten. Als u in het online formulier bij het punt ‘Bijlage toevoegen’ bent aanbeland, staat in het scherm informatie die van toepassing is op diverse soorten subsidies. Voor uw gemak hebben we een checklist gemaakt die specifiek gaat over deze subsidieregeling voor inwonersinitiatieven. Download de checklist, vul deze in en sla het op uw eigen computer op. Daarna kunt u het bestand uploaden samen met uw aanvraag en dan weet u zeker dat uw aanvraag compleet is.
Checklist - informatie ten behoeve van aanvraag subsidie inwonersinitiatieven (pdf, 0.71 MB)
Voor kleinere initiatieven kunt u het hele jaar een aanvraag doen. Voor initiatieven van meer dan € 2.500 geldt dit jaar dat uw aanvraag voor 1 september ingediend moet zijn. Vanaf 2021 kunt u jaarlijks de aanvragen indienen op uiterlijk 30 mei en 31 december. Een commissie bestaande uit ambtenaren vanuit verschillende disciplines toetst aanvragen aan de voorwaarden. Als overschrijding van het beschikbare budget dreigt, weegt deze commissie aanvragen ook af tegen elkaar.
Via onderstaande links naar ons algemene aanvraagformulier kunt u de subsidie online aanvragen. Hiervoor moet u eerst wel inloggen via DigiD, dit is wettelijk verplicht. Voor bedrijven of instellingen geldt dat de aanvraag gaat via het digitale bedrijvenloket van de gemeente.
Direct online subsidie aanvragen (burgers)
Direct online subsidie aanvragen (bedrijven of instellingen)
Subsidie vaststellen
Bij aanvragen voor initiatieven van meer dan € 2500 moet de aanvrager binnen twaalf weken na de uitvoering van het initiatief een aanvraag tot vaststelling indienen. Onderdeel van deze aanvraag zijn een inhoudelijk verslag waaruit blijkt of en in welke mate het initiatief is uitgevoerd en wat de effecten van het initiatief zijn geweest en een financiële verantwoording. Na toekenning van de subsidie zal de initiatievenmakelaar een formulier opsturen waarmee u de aanvraag tot vaststelling kunt indienen.
Zie ook