Veelgestelde vragen informatieavond Host-City d.d. 7 november 2023

Bekijk de veel gestelde vragen.

Het project heet Host-City, worden alle woningen flexwoningen?

Van de in totaal 500 woningen komen er 300 blijvende woningen en 200 tijdelijke flexwoningen. Flexwoningen worden minimaal 30 jaar verhuurd en kunnen gedurende die tijd op meerdere verschillende plekken staan.

Komen er alleen statushouders en Oekraïners te wonen?

Nee. De Apeldoornse woningcorporaties verhuren de woningen. Dat betekent dat wie daar ingeschreven staat, kans maakt op een woning. De mix van huurders is dezelfde als in reguliere woningen van de woningcoöperaties.

Ik heb op internet gelezen dat de flexwoningen maximaal 15 jaar op een plek mogen staan. Klopt dat?

Dat kan per project verschillen.  In Host-City kunnen de flexwoningen tot uiterlijk 2060 staan.

Als een flexwoning vanuit een andere gemeente, bijvoorbeeld Amersfoort, hierheen komt, verhuizen de bewoners dan mee naar Host-City?

Nee. De flexwoningen die hier geplaatst worden, zijn specifiek voor de Apeldoornse woningmarkt. Er verhuizen geen bewoners mee.

In beide modellen zie ik woningbouw tussen de Polderweg en de A50 ingetekend. Is het al zeker dat daar woningbouw komt?

Dat kunnen we nog niet zeggen. Het hangt af van de keuze die we uit verschillende scenario’s maken. De kans bestaat dat daar wel woningen komen. Als dat zo is, gaan we daarover met omwonenden in gesprek.

Is er al duidelijkheid over de plannen voor het gebied ten westen van het kanaal?

Dat gaan we onderzoeken met de scenario’s voor de hele Zuidrand. Daar kunnen omwonenden in 2024 met ons over meepraten.

Wanneer krijg ik duidelijkheid over mijn straat? Ik twijfel nu of ik moet investeren in mijn woning of juist niet.

De globale planning is om aan het einde van het eerste kwartaal 2024 verschillende scenario’s te bespreken met belanghebbenden. Rond de zomer 2024 maken we dan een keuze en krijgen omwonenden meer duidelijkheid.

Ik woon aan de Veldweg. Komen er ten zuiden van de Veldweg ook woningen?

In de ruimtelijke studie om te onderzoeken of Host-City mogelijk is, hebben we daar nog geen woningen ingetekend. Voor de toekomst - bij de bouw van 2000 tot 3000 woningen - is dat wel een optie.

Bewoners van de Veldweg hebben nu vrij uitzicht. Krijgen zij straks huizen voor de ramen?

Er ligt nu een eerste verkenning, maar nog geen plan. Het definitieve stedenbouwkundigplan werken we in een volgende fase uit. Ook bij deze uitwerking betrekken we de omwonenden weer.

Hoe ziet de rest van de ontwikkeling eruit?

Dit is nu nog niet bekend. In het eerste kwartaal van 2024 komen we met de scenario’s.

Tot waar loopt het zoekgebied voor de woningbouw?

De grenzen van de gebiedsvisie Zuidrand zijn in onderstaande kaart aangegeven. In dit gebied komt niet alleen woningbouw. Voor woningbouw ligt het zwaartepunt waarschijnlijk rond het Kanaal. De begrenzing voor woningbouw wordt duidelijker bij de op te stellen gebiedsvisie.

Komt er een buffer tussen de dorpen en de nieuwe ontwikkeling?

In de scenario’s zal duidelijk worden of er een bufferkomt en welke vorm deze heeft.

De Veldweg staat genoemd bij de kosten van Host-City, wat gaat daar precies gebeuren?

Het kan zijn dat er iets moet gebeuren aan de huidige verkeersstructuur van de Veldweg. Bij het inrichten van Host-City willen we zoveel mogelijk gebruik maken van de bestaande wegen. Het is nog niet duidelijk wat de buitengrenzen van Host-City exact worden. Het kan zo zijn dat de Veldweg net buiten deze grens valt. In dat geval zijn aanpassingen niet nodig. Het kan ook zo zijn dat de Veldweg onderdeel wordt van Host-City. Dan moeten we wel passende maatregelen nemen om het verkeer goed en veilig af te wikkelen. Dit wordt onderwerp van het vervolgonderzoek.

We maken ons zorgen over het afsluiten van Kanaal-Zuid en het verplaatsen van verkeer naar de omliggende wegen (Curaçao-Saba, Wilmersdorf, Lansiersveld, etc.) Wordt het daar drukker en onveiliger?

Verkeerskundig gezien is het haalbaar om deze maatregel te nemen. De wegen die extra verkeer te verwerken krijgen, zijn hiervoor geschikt. In de vervolgfase onderzoeken we of er maatregelen nodig zijn om de wegen verkeersveilig te houden dan wel om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Er komt meer verkeer op de Landdrostlaan door de afsluiting van Kanaal-Zuid (noordzijde). Het is hier al zo druk. Wat betekent dit voor het verkeer op de Landdrostlaan?

De afsluiting van het noordelijke deel van Kanaal-Zuid is nodig om een goede verkeersafwikkeling op de kruisingen Landdrostlaan/Polderweg en Lange Amerikaweg/Kanaal-Zuid (zuidzijde) te garanderen. Het verkeer verspreidt zich over omliggende wegen, waaronder de Landdrostlaan. De Landdrostlaan kan een lichte toename van verkeer goed verwerken. Het is mogelijk dat bewoners overlast kunnen ervaren van de hoeveelheid verkeer.

Als jullie het watersysteem aanpassen, kan ik dan nog wel blijven wonen? Het is nu al heel nat.

Het is nu nog niet duidelijk welke woningen behouden kunnen blijven en welke niet. Voor de woningen die behouden blijven, houden we er zeker rekening mee dat ze droog blijven. Dat is een technische uitwerking waar we later naar kijken.

Ik heb interesse in een kavel. Kan ik al actie ondernemen?

Dat is nu nog te vroeg.

Uw Reactie
Uw Reactie