Parkeren: veelgestelde vragen

Dit zijn de veelgestelde vragen over het digitale systeem voor parkeervergunningen en bewonersregelingen.

Heeft u een vraag die hier niet bij staat of wilt u meer informatie over parkeervergunningen? U kunt uw vraag doorgeven via het online contactformulier. U kunt ook bellen met 14 055, keuze 6 (vragen over parkeervergunningen).

  1. U kunt u online een parkeervergunning aanvragen via https://parkeren.apeldoorn.nl.
  2. U logt in met DigiD om uw aanvraag te starten. Let op: zorg dat uw e-mailadres is toegevoegd aan uw accountgegevens op parkeren.apeldoorn.nl. Zonder e-mailadres is verlengen of het aanvragen van nieuwe vergunningen niet mogelijk. Wij sturen u per e-mail een ontvangstbericht na het ontvangen van uw aanvraag.
  3. Op basis van uw adresgegevens (deze zijn automatisch gevuld) krijgt u de keuze uit de parkeervergunningen die voor u van toepassing zijn.
  4. Het systeem leidt u stapsgewijs door het aanvraagproces heen. Waar van toepassing, vraagt het systeem om aanvullende informatie toe te voegen.
  5. Welke documenten u mogelijk nodig heeft, staat vermeld op de webpagina parkeervergunning voor bewoners.
  6. Na het afronden van het aanvraagproces, kunt u via iDeal de vergunning betalen.
  7. De vergunning is direct na betaling geldig op de aangegeven ingangsdatum.

U kunt als bewoners of bedrijf uw parkeervergunningen online aanvragen, wijzigen en opzeggen. Ook een parkeerregeling voor bezoekers kunt u thuis regelen, ook buiten kantooruren. De vergunningen zijn dan direct geactiveerd.

Een ander belangrijk voordeel is dat de handhaving op die manier verbeterd wordt. Doordat de kentekens in het Nationale Parkeer Register worden opgeslagen, is het mogelijk om scanauto’s in te zetten. Daarmee kan vaker en nauwkeuriger gehandhaafd worden of iemand wel op een rechtmatige plek geparkeerd staat.

Een afspraak maken is op dit moment nog niet mogelijk. Belt u met 14 055 om te overleggen wat in uw situatie mogelijk is.

Daarnaast is het ook mogelijk om bepaalde zaken telefonisch af te handelen. Denk hierbij aan het af- en aanmelden van bezoekers en het wisselen van het actieve kenteken op de parkeervergunning. Kijk voor meer informatie op de webpagina parkeervergunning voor bewoners.

Ziet u uw vergunning niet terug in het overzicht dan kan het zijn dat uw vergunning is ingetrokken/geblokkeerd. Stuur in dit geval een mail naar gemeente@apeldoorn.nl met uw gegevens. Wij nemen dan contact met u op.

Om digitaal te kunnen handhaven, zal de vergunning aan één of meerdere kentekens gekoppeld moeten zijn. Bent u vergunninghouder van één of meerdere vergunningen waarop geen kentekens zijn vermeld? U kunt uw kenteken alsnog doorgeven.

Als er geen kenteken op uw vergunning vermeld staat, kan het zijn dat de vergunning is aangevraagd door uw VVE. In dat geval staat vaak het huisnummer op de vergunning. Het kan ook om een zakelijke vergunning gaan waarvoor andere afspraken met de gemeente gemaakt zijn.

Ook de manier waarop bezoekers kunnen parkeren, verandert per 5 januari. Dit kan ook voor uw bezoek gelden. Daarom houden we u op de hoogte van de wijzigingen.

De oude kraskaarten en bezoekerskaarten zijn vervangen door een eenvoudige website waar u het kenteken van een bezoeker kunt aanmelden.

Via de website kunt u een bezoekersregeling aanvragen. Bezoekersregeling aanvragen kost € 10,00. Dit bedrag is meteen uw startsaldo en is onbeperkt geldig. Iedere keer dat u een bezoeker laat parkeren, wordt dat van dit saldo afgetrokken. Dit wordt per minuut berekend. 

Voor u is dat niet meer te zien. Maar bij ons zijn de gegevens wel beschikbaar. Door kentekens te scannen, kunnen we effectiever gaan handhaven. Op die manier gaan we illegaal parkeren zoveel mogelijk tegen.

Sinds januari 2021 werkt gemeente Apeldoorn met een gedigitaliseerd systeem. De gegevens van alle gebruikers zijn overgezet naar dit systeem. Gemeente Apeldoorn hecht veel waarde aan de privacy van haar inwoners en het nieuwe parkeervergunningensysteem voldoet op alle punten aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Medewerkers van de gemeente of van de leverancier van het systeem hebben geen inzicht in de door u geregistreerde kentekens.

Heeft u een vraag die hier niet bij staat? Bel ons dan op 14 055. Kies optie 6. Een bericht sturen kan ook, via het online contactformulier.

Wij beantwoorden uw vraag zo snel mogelijk.

Uw Reactie
Uw Reactie